Alghero

  • hilly

    Hoi,

    Wij willen in juni een weekje naar Sardinie gaan . We willen op Alghero vliegen met Ryan air.

    En niet te ver daarvandaan logeren.Aan welke kant van het eiland is het het mooist? waar is het mooiste strand? waar is de wind het minst of gunstigst?

    Waar kun je de mooiste wandelingen maken? En waarvandaan kun je dagtrips maken naar corsica?

    Misschien heeft iemand nog tips voor een leuk appartementje of b&b of hotel We gaan met 2 vrouwen vooral voor de rust

    Alle tips zijn welkom

    bvd hilly

  • tkriek

    Hi Hilly,

    Er is eigenlijk nauwelijks een mooiste kant. Vlak bij Alghero vindt je mooie stranden en Capo Caccia voor wandelingen, maar iets ten noorden bij Stintino ook. Stintino is iets drukker. Aan de noordkant van Sardinië kan je ook genoeg mooie stranden vinden. Naar Corsica kan je via Santa Teresa di Gallura (ferry op Bonifacio).

    Je kunt behalve een B&B of hotel ook kiezen voor een goede agritourisme, dan heb je vaak wat meer vrijheid en kan je 's avonds in het restaurant van de agritourisme terecht.

    Een keuze van Agriturismi

    er is natuurlijk nog veel meer keus dan wat ik tot nog toe verzameld heb aan info

    Ik hoop dat het jullie verder helpt

  • Serinus

    Hallo,

    Ik heb gisteren een retour voor mijn vrouw en mezelf geboekt met Ryanair, naar Alghero.

    De bedoeling is dat we een auto huren en dan, eind april 2012, een (gedeeltelijke?) rondreis gaan maken op Sardinië, in 7 dagen tijd.

    Dit forum lijkt me wel een goede plek om wat “ervarings informatie” op te doen.

    We hebben dus eigenlijk dezelfde vragen als de starter van dit topic, vandaar dat ik graag hier even “meelift”.

    Om te beginnen wil ik een auto huren op het vliegveld in Alghero, niet te duur natuurlijk, maar ook zonder “gedoe”.

    Dus van een goed bekend staand bedrijf, waar we niet met onaangenaamheden achteraf worden geconfronteerd.

    Welke optie is aan te raden/waar moeten we op letten?

    Dan; we zitten te denken aan een rondrit van Alghero naar het noorden, dan via de oostkant van het eiland afzakken naar Orosei en dan oversteken naar de westkant; Oristano en van daar uit weer naar boven; Algehro.

    Dit is echter maar een “eerste opzet”.

    Is dit een aan te raden route, of is het ook goed te doen om het hele eiland in die 7 dagen rond te rijden?

    We willen het rustig aan doen, hebben vakantie en willen vooral wat “rondstruinen” door dorpjes, stadjes en natuur, zonder echt grote afstanden te wandelen en klim en klauterwerk te ondernemen.

    Wie heeft tips voor een route?

    Tenslotte; overnachten willen we graag via Agriturismo, B&B en (kleinere familie)hotelletjes.

    Wie heeft daar tips voor, graag uit eigen ervaring.

    Groeten, Serinus.

  • tkriek

    Hi Serinus,

    Neem zeker je tijd, want er is veel te zien en te doen als je van natuur houdt.

    Wij huren zelf altijd een auto via Hertz (via Ryanair met korting) of Avis, maar ook Maggiore is een goede verhuur maatschappij. Ik neem dan nooit de extra verzekering, maar dat is aan jezelf. Let op de staat van de auto dat deze netjes aangegeven is op het formulier en zorg dat je de auto weer met volle tank aflevert.

    Bij Alghero is het zeker de moeite waard een dag of twee te blijven. Stad en excursie naar de grotten van Nettuno, en er zijn ook leuke stranden in de buurt. Als je dan richting Olbia gaat en langs de oostkust afzakt naar Orosei zou ik zeker kijken naar plaatsen als Torpe of Calagonone gaan waar je bijvoorbeeld naar Cala Luna (per boot) of een excursie per boot naar de grotten kunt maken. Als je niet al teveel wilt klauteren maar toch iets bijzonders wilt zien dan kan je altijd met een georganiseerde excursie naar de grotten van Tiscali.

    Ga in het binnenland zeker via Orgosolo (murales) en dan richting Oristano, of Bosa. Bosa zijn we zelf ook geweest en het is daar echt prettig vertoeven. De rit van Bosa naar Alghero is ook erg mooi.

    Agriturismi hebben onze voorkeur maar er zijn genoeg prima B&B en hotels (twee sterren) waar je kunt overnachten en die niet te duur zijn. Op mijn site heb ik een aantal verzameld ter info, en een aantal hebben we ook zelf overnacht.

  • Serinus

    Hallo,

    Bedankt voor je tips Timbert!

    We zijn nog nooit op Sardinië geweest, maar met name de enthousiaste verhalen van een bevriend stel, hebben ons nieuwsgierig gemaakt.

    Ik zou graag de komende tijd hier wat vragen plaatsen over dingen waar ik niet goed uit kom, aangaande de planning van deze trip.

    Als iemand daar vanuit eigen ervaring een antwoord op heeft zou ik dat heel fijn vinden om dat dan hier te mogen lezen.

    Omdat we op een vrijdag morgen (rond 10.00 uur) landen, willen we graag die dag en de daaropvolgende gebruiken om Alghero zelf wat te verkennen en dan op zondag vertrekken voor de rest van de trip.

    Ik zit dan te denken om op zondag pas een auto te huren…..

    Reden; ik denk dat Alghero zelf het best te voet, of eventueel met openbaar vervoer te verkennen is?

    Ik zou dan graag in de stad zélf op zondag een auto huren (dus na aankomst met het openbaar vervoer/taxi oid vanuit het vliegveld naar Alghero) en dan de huurauto weer inleveren op het vliegveld als we na een week weer vertrekken.

    Heeft er iemand tips?

    Een ander alternatief zou zijn, om na twee dagen Alghero, op zondag met het openbaar vervoer naar het vliegveld te reizen en dan daar de auto oppikken.

    Is het een beetje te doen om met het openbaar vervoer van het vliegveld naar de stad te komen (en andersom)?

    Heeft er iemand tips?

    Groeten, Serinus.

  • Serinus

    Hallo,

    Inmiddels ben ik een beetje wijzer geworden wat betreft de autohuur.

    Hertz verhuurt alleen op het vliegveld, Avis heeft ook in Alghero zelf een verhuurlocatie.

    Alleen is die op zondag gesloten……

    We hebben dan maar meteen op vrijdag gewoon op het vliegveld een auto gehuurd bij Hertz……..

    Groeten, Serinus.

  • Fred de Jong

    wij vliegen naar Alghero deze meivakantie en vragen ons af of er ook vanuit Alghero een trein gaat.

    Andere trein is het toeristisch treintje. rijdt die op geregelde tijden

    Waar kan ik een trienplattegrond van Sardinie vinden

    Alvast bedankt

    Fred

  • treinacties

    Ik heb verder geen problemen gehad met het Openbaar Vervoer, dus daar zou ik me niet druk om maken. Toch blijft het natuurlijk handiger om direct een auto te hebben vanaf het vliegveld.

  • timonvandenbrink@hotmail.com

    hallo Hilly,

    Alghero is een perfecte plek, je hebt daar alles.

    Ik ben er vijf keer geweest, vanaf 1988, wiselend tot vorig jaar, geweldige beleving, je komt daa niets tekort.

    Groetjes,

    Timon