keiharde TV

• Virgilio

Kan iemand mij uitleggen waarom er altijd een TV keihard aan moet staan in een restaurant op Sardinie?

• Giovanna

De Italianen praten zelf ook hard en als ze in discussie gaan helemaal.

Er zijn ook wel horecazaken die geen tv. hebben , zelfs geen muziek aan hebben.

Het is maar net waar je voor kiest.

Maar volgens mij komt het harde geluid enkel doordat de meeste Italianen zelf luid leven in hun hele doen en laten.

Tuis staat de tv ook hard aan.

Let maar eens op wat je hoort enkel al op straat.

Enkel de verliefden fluisteren nog.

• Virgilio

Ik vind dat de meeste Sardijnen niet zulke schreeuwers zijn, maar dat is een andere discussie.

Inderdaad, thuis staat dat rot ding ook altijd aan. Toen mijn familie er was, vroegen zij of de TV soms kapot was omdat deze niet aan stond tijdens het eten.

Ik wilde hen uitleggen dat het male educato is in Nederland om dat te doen, maar vond dat toch niet zo netjes.

Als je eet, praat je met je tafelgenoten en geniet je van de maaltijd. Dit wordt minder als de TV aan staat. Jje gaat toch met een oog kijken al wordt er complete onzin uitgezonden.

Al met al een hinderlijk trekje.

• Giovanna

Klopt precies.

Bij de nederlanders is het normaal dat ze bij het opstaan de radio aan zetten,

maar in Italie is het de gewoonte om eerst je tv aan te zetten en je dan pas aan te kleden.

Als je visite hebt of een leuke avondje wilt eten met vrienden of familie ,

dan stoort de tv ontzettend , want je kijkt gewoon tussen de gesprekken door mee wat er op dat moment gaande is op de tv.

Male ducato is dan iets wat niet in het woorden boek terug te vinden is.

Ik zet meestal wat muziek op en zeg dat onze tv een defect heeft.

Hetzelfde wat ik dan ook erg irritant vind ,,,,

dat kleine kinderen gewoon tot s,nachts mee praten met ouderen over zaken die niet voor hun oren bestemd zijn…………….