Hallo Doruccio,
hier nog wat (hopelijk) nuttige tips en informatie. Ondanks dat ik ben geboren in het zuiden van Nederland woon ik nu al 14 jaar in Italie waarvan 12 in de buurt van Turijn. De eerste 2 jaar heb ik afwisselend in Valledoria en in Nederland en aan het Garda-meer gewoond. Mijn ouders hadden een huis in Valledoria. We zijn nu naar het nabij gelegen Santa Maria Coghinas verhuisd.
Valledoria, is een dorpje dat zo'n 3.000 inwoners telt en voornamelijk van landbouw en veeteelt afhankelijk is maar ook het toerisme is in de laatste jaren steeds meer aan het groeien. In de zomermaanden groeit de bevolking dan ook uit tot boven het dubbele.
Er zijn redelijk wat winkel(tje)s, cafés, internetpoint, hotels, campings en zowaar een discotheek. Desondanks is het uitgaansleven in Valledoria niet echt bruisend te noemen ondanks dat de cafés bijna allemaal in de hoofd vakantiemaanden van Juni tot half September en vooral in de weekeinden levende muziek hebben en alwaar men soms ook de mogelijkheid heeft om zelf op karaoke niveau zijn zangkunsten te tonen.
Voor meer uitgaansleven moet men dan al naar Isola Rossa, Castelsardo, Sassari of Alghero gaan.
De camping ken ik wel en heb er ook redelijke reakties over gehoord maar aangezien ik geen campingliefhebber ben kan ik je helaas niet echt veel verder helpen. Kijk ook op hun site www.foce.it er bestaat hier zelfs een gedeeltelijk nederlandse versie van. Je hebt er verschillende mogelijkheden van staplaats voor tent tot het huren van een mobile home of appartement of villa voor elk wat wils geloof ik.
De camping ligt direkt aan de rivier Coghinas die moet worden overgestoken om aan het strand te geraken. Met behulp van een eigen camping veerdienst die op en af vaart van camping naar het strand kan men deze oversteek maken. Deze service werd altijd gratis aangeboden aan camping gasten ik weet niet of dat nog zo is maar ga er wel van uit.
Aangezien de camping zoals gezegd aan de rivier delta ligt, raad ik jullie aan de nodige cremes of sprays tegen muggen mee te nemen. In de laatste jaren heb ik in Valledoria niet al te veel last van muggen gehad maar in de nabijheid van de rivier kan dit waarschijnlijk niet echt vermeden worden.
Castelsardo is zeker de moeite waard van een degelijke bezichtiging van de oude kern die in de burcht op de rotspunt is gebouwd vanwaar men verder ook een fantastisch uitzicht over het omliggende landschap alsook van de Golfo dell'Asinara. Recht tegenover van castelsardo aan de andere kant van de baai kan men bij helder weer het eiland Asinara zien liggen. Dit is een voormalige gevangen kolonie waar top misdadigers, terroristen en mafia bazen werden opgesloten. Asinara komt van het woord asino wat ezel betekend omdat er vooral een alleen op dit eiland voorkomende witte ezelsoort voorkomt die nergens anders op sardinie te vinden is. Tegenwoordig is het een natuurreservaat waar men met middels georganiseerde uitstapjes kan komen. Verder is het een verlaten eiland.
Verder raad ik aan naar Costa Paradiso te gaan en helemaal tot aan het einde door te rijden de auto te parkeren en via het in de rotsen lopende paadje naar het kleine maar bijzonder mooie strand te gaan. Bij het strand waant men zich in een soort canyon zoals men deze vooral uit piratenfilms kent. Het strand is een zandstrand alhoewel eromheen voornamelijk rotsen zijn zo ook in het water. men kan er goed zwemmen en snorkelen maar de eerste meters zijn er onderwater veel rotsen (alhoewel het geen puntige rotsen zijn) die het lopen in die eerste meters niet echt makkelijk maakt.
Groeten Sandro