Vraag over trenino verde (beroemde stoomtrein)

• Suzanne

Kan iemand mij meer informatie geven over de beroemde route met het stoomtreintje (trenino verde)van Arbatax naar Mandas? Kan ik bijvoorbeeld halverweg in Lanusie opstappen of alleen op het beginpunt?

Heeft iemand een tip waar te overnachten in Mandas omdat ik pas de volgende dag terug kan met de trein? Duurt de rit 5 of 8 uur? Bedankt, Suzanne

• Okke

Het smalspoortreintje/trammetje onderhoud een normale dienst en je kunt dus uit- en instappen waar je maar wil. Het treintje volgt een prachtige route dwars door Sardinië met de snelheid van een dravend paard.

In principe zijn er twee diensten per dag, twee treinen heen dus en twee terug. Vraag is echter of het leuk is om de hele route te volgen… Arbatax is een leuk havenplaatsje, een schilderachtig vertrekpunt, maar het spoortje volgt eerst de waslijnen. Beste zou zijn om pas in Lanusei op te stappen, dit is ook een leuk stationnetje mét restauratie!

Van hieruit met de trein naar Gairo reizen, rit van dik een uur, erg mooi. Gairo is ook een grappig plaatsje, als je hier uitstapt heb je anderhalf uur de tijd voordat je weer terug kunt. Zie je de hele weg van de andere kant.

In het treintje zelf is niets te krijgen, vergeet vooral niet iets te drinken mee te nemen. Verder zijn het hard houten banken, nostalgie kan je aardige zadelpijn opleveren.

Heb je het geluk de ene kant in een ouderwetse wagon te zitten waar de ramen zeer ver open geschoven kunnen worden, dan heb je op de terugweg waarschijnlijk de pech om in een gammel trammetje te komen, een vreselijk rammelend gammel ding, koekblik op wielen, waarvan de ramen amper 10 cm open kunnen… Zou je het hele stuk daarin afleggen -vrijwillig nog wel- wil je de rest van je leven niet meer met openbaar vervoer…

Echt, om een stuk met de trein te reizen is echt een uitstapje, bovengenoemd parcours is zeker aan te raden. Maar vooral niet meer dan dat!

Meer informatie over het groene treintje: http://www.treninoverde.com/

Okke

• Suzanne

Hoi Okke,

Bedankt voor je info! Weet je ook nog of deze trein in mei al rijdt?

• ans

Ik zou willen weten in welke periode deze beroemde stoomtrein rijdt. Wij gaan naar Sardinie van 17 september tot 10m oktober. Is het dan nog mogelijk om van het treintje gebruik te maken ?

• Peter

HAllo,

wij willen de komende zomer naar sardienie en ook met het treintje meerijden. Ik kan alleen niet terugvinden of dit treintje ook nog werkelijk rijdt, op de site wordt eigenlijk alleen maar over de dieseltreinen geschreven. Zijn jullie dit jaar in de stoomtrein geweest of is dat al langer geleden?

Wij zouden ook de hele reis naar Mandas willen maken, daar overnachten en de voldende dag terug. Is dat te doen of is deze reis te lang?

Hebben jullie ook wat foto's van de reis?

met vriendelijke groet

Peter