terug naar sardinie

• federico

Hallo beste mensen, wie weet wat je moet doen als je terug naar sardinie gaat met je man en 2 zonen 15 en 1 jaar oud ik ben zelf sardijn maar een kennis van ons geeft het hele nederelndse leven op en gaat dus voor goed terug. deze kennis zegt dat ze in aanmerking komen voor een soort van terug kom pensioen, in moijn ogen fluawe kul wie weet meer??

• Janina

Hallo Federico,

Wij hebben vrienden die in het verleden ook zijn teruggekeerd naar Sardinie, maar heb nog nooit iets gehoord van een terugkeersubsidie.

Wel krijg je bij het kopen van een eerste huis een soort korting, je betaalt dan geen 6% IVA, maar 4%.

Als ik jullie was, zou ik informatie inwinnen via het consulaat, die zullen hierover wel inlichtingen hebben.

Succes, Janina

• Isabella

Hallo Federico,

ja hoor, die ‘oprotpremie’ om het maar zo oneerbiedig te noemen, bestaat wel degelijk.

Heb ik zelf 5 jaar geleden ook gekregen toen ik naar Sardinie terugging. Dat was

toen 5000 euro. Maar via het italiaanse consulaat moet je meer info kunnen krijgen, want ik weet alleen nog dat ik daarvoor naar Venlo moest.

En het is ook nog zo voor de sardijnen ouder dan 45 jaar dat ze pensioen krijgen van ong. 500 euro van Nederland. Maar dat heb ik 5 jaar geleden van horen zeggen, vraag aan het consulaat, daar zijn ze tenslotte voor.

• Maria

Hallo,

Het klopt. Officieel heet het remigratieregeling. Je moet volgens mij, minimaal 3 jaar in Nederland hebben gewoond, en/of ouder dan 45 jr zijn.

Je krijgt, een eenmalige uitkering, voor verhuiskosten.

De remigratievoorziening bestaat uit een maandelijkse uitkering en een zorgverzekering.

De hoogte van de maandelijkse uitkering is afhankelijk van het land van herkomst.

Aanvragen kun je bij de Sociale Verzekeringsbank.

Vrienden van ons zijn vorig jaar met deze regeling terug gegaan naar Sardinie.

Groetjes Maria.

• federico

ok voor zover ik heb begrepen krijg je deze uitkering dus niet voor altijd dat is in Nederland ook niet zo maar een stuk makkelijker dan bij ons op Sardinie. iig allemaal bedankt voor jullie reacties.

• Maria

Ciao Federico,

Jawel, tot aan je pensioen leeftijd, krijg je deze maandelijkse uitkering en zorgverzekering.

Saluti Maria.

• Isabella

Help, gooi alsjeblieft niet twee verschillende dingen doorelkaar!

De premie voor remigratie heeft niets met leeftijd te maken. Stel dat een 20-jarige Sardijn naar Nederland komt en daar b.v. 7 jaar woont en besluit terug te keren naar Sardinie dan heeft hij recht op de éénmalige premie. De éénmalige premie is dus iets anders als de pensioenuitkering waar je recht op hebt als je ouder bent dan 45 jaar.

Bijv. mijzelf, ik ben op mijn 35ste naar Sardinie teruggegaan en had ik wat meer geduld gehad (dus zo'n 10 jaar) had ik lekker van die pensioenregeling kunnen gebruik maken.

Nog een handig feitje om te weten, als je als italiaan (ofa andere nat.) in Nederland een verblijfsvergunning voor onbepaalde duur hebt en terugkeert naar je vaderland en binnen 2 jaar besluit je weer om terug te keren naar Nederland, verlies je niet je verblijfsvergunning. Bedenk je je na 2 jaar, ben je je vergunning kwijt.

• Gianfranco

Zijn er ook bepaalde regelingen voor kinderen van Sardijnen die in Nederland geboren zijn maar graag naar Sardinië zouden willen vertrekken?

Groet,

Gianfranco

• Maria

Je moet de Italiaanse nationaliteit hebben, of je moet in Italie geboren zijn, of 1 van de ouders moet de Italiaanse nationaliteit hebben, of 1 van de ouders moet in Italie zijn geboren.

Groetjes Maria.

• Brigida

Hoi Federico,

Wij hebben dit jaar bij de IND alle gegevens opgevraagd voor de remigratiewet en de bedragen die uitgekeerd worden voor terugkeer naar Italië zijn als volgt:

Verhuiskosten € 1050,- voor aanvrager en partner

Verhuiskosten € 700,- voor kinderen > 12 jaar

Verhuiskosten € 350,- voor kinderen < 12 jaar

Reiskosten € 245,- voor aanvrager en partner

Reiskosten € 120,- voor kinderen 2>12 jaar

Vergoeding voor de eerste 2 maanden verblijf in Italië: € 545,37 per maand (ik weet niet of dit per persoon is, of een totaabedrag)

Maar om hiervoor in aanmerking te komen, moet je dus officieel een verzoek tot remigratie indienen bij de IND, de verwerking hiervan duurt ongeveer 2-4 maanden, dan wordt het geld voor de verhuiskosten en de reis aan je overgemaakt. Het overige bedrag krijg je als je daar bent (moet je wel een Italiaans rekeningnummer voor hebben). Je hebt na goedkeuring van de remigratie nog 6 maanden om te vertrekken. Belangrijke kwestie bij de procedure is dat je geen belastingschulden hebt of overige schulden aan de overheid, hierdoor kan de aanvraag wel eens geweigerd worden.

Succes!