Hallo Marjon,
Ik heb een aantal keer het treintje vanuit Alghero naar Sassari genomen, dat is een klein smalspoor boemeltreintje. Leuk om overdag eens mee door het landschap te rijden, ver weg van alle bewoning.
Vanuit Alghero MOET je met de trein altijd richting Sassari (25 km) en van daar uit bv naar het zuiden, Cagliari.
Ik weet niet hoe het zit met aansluitingenen en dergelijke, maar ga er maar van uit dat dit een reis is die vanaf Alghero een kleine 300 km lang is.
In nederland heb je daar ook ruim 4 uur voor nodig, op Sardinië denk wel het dubbele!
Een alternatief is om meteen naar Cagliari te vliegen. dat kan bv vanuit Keulen/Bonn. Is trouwens een mooie stad dat Cagliari, tevens de grootste op het eiland. Er rijden natuurlijk ook bussen, maar ook voor de bus is de afstand rond de 300 km.
Informeer eens om een auto te huren voor een halve dag, ik ken iemand die dat in het verleden vaak heeft gedaan. Die persoon vloog vanuit duitsland naar Olbia, huurde daar een auto voor een halve dag en reed ermee naar alghero en leverde die daar weer in. Dat ritje kan gemakkelijk binnen 2 uurtjes.
Vanuit Alghero rij je dan ook weer richting Sassari, deels nieuwe snelweg en vandaar naar het zuiden (Calrlo Felice) snelweg naar Cagliari. kan ook in max. 3 uurtjes.
Fijne vakantie.