reistijden en autohuur

• Meddie

we gaan deze zomer 2 weken naar sardinie, nu heb ik drie lokaties voor overnachtingen 1 bij Olbia 1 bij Carbonia en 1 bij sassari, maar ik heb geen idee van de afstanden/reistijden. Wie weet het?

Verder vraag ik me af of jullie nog tips hebben voor autohuur (welke organisatie, wel of niet bijverzekeren, tanken, etc)

• Immy

Hallo Meddie, maakt de volgorde wat uit voor de overnachtingen? Ik neem aan dat

je met het vliegtuig komt, aangezien je een auto wilt huren.

Land je dan op Olbia?

Wij zijn de eerste week van mei op Sardinië geweest en hebben 2 locaties aangedaan. T.w. Alghero (wij vlogen op Fertillia bij Alghero) en Costa Rei in het zuid-oosten van Sardinië.

Eerst verbleven wij 2 nachten in Fertillia en reden toen verder naar Costa Rei.

Op de heenweg naar Costa Rei raakten we de weg kwijt en deden er heel lang over om daar te komen.

Op de terugweg, wij vlogen ook weer vanaf Fertillia naar Weeze, hebben we een andere route gereden en deden we er veel korter over.

Vanaf Olbia naar Sassari doe je ongeveer in 3 uur. (pin me niet vast op een uur)

Als je vanaf Sassari de snelweg SS131 neemt richting Oristano en na Oristano de weg volgt tot Elmas waar je de SS130 neemt richting Iglesias zal je ongeveer 3 tot 4 uur ongeweg zijn.

Wat betreft autohuur, wij hebben een auto gehuurd via de site van Ryanair.com

De maatschappij was Europcar. We waren voor een week ca. 350 Euro kwijt voor een Fiat Bravo.

We betaalden via de cc. de auto bij boeking. En hoefden niets bij te betalen.

Om de auto op te halen moesten we op het vliegveld naar het loket van Europcar

gaan, een adres invullen waar we zouden verblijven, een mobiel tel nr. opgeven en de cc tonen. Toen kregen we de sleutel en werd ons verteld waar de auto stond.

Ook werd ons verteld dat we de auto volgetankt weer moesten inleveren.

Bij inlevering liepen diverse mensen van Europcar op de parkeerplaats, je wenkte er een en die controleerde de auto op schade en keek of de auto volgetankt was

Na een handtekening gezet te hebben konden we gaan.

Langs de snelwegen zijn niet zoveel tankstations te vinden zoals hier in Nederland.

• Meddie

We landen op Olbia, dan gaan we naar Santa lucia voor de eerste acc., vervolgens naar Carbonia en we eindigen in Sassari. Hoe lang rijd je van Sassari naar het vliegveld Olbia

• Immy

De afstanad tussen Sassari en Olbia is ca. 100 km. Volgens de routeplanner zou je er 1.30 uur over doen. Als je eerder weggaat kan je onderweg nog de SS. Trinità si Saccargia (Sassari) bezoeken, dit is een karakteristieke kerk, je herkent hem aan de horizontale strepen. Ook is Olbia een leuke stad om in rond te slenteren.

• Wilbert

Wat Immy schrijft klopt: de reistijden zijn langer door bochtige en soms steile wegen. Wat betreft Sassari Olbia: dat is een snelweg en dat moet dus wel lukken binnen 2 uur.

Benzine pompen in het binnenland zijn ook soms moeilijk te vinden. Darom tankten we op tijd. Van 12.30 - 16.00/17.00 uur is alles dicht op Sardinie en dan dus ook vaak de pompen!

We heben ook een Fiat Punto bij Europecar gehuurd via http://www.sardinie-info.nl

413 euro via Autoeurope (kennelijk verhuurd die door, toch was het goedkoper dan rechtstreeks via Europecar) voor 13 dagen.

Onze autoruit was ingeslagen. Omruilen was zo gepiept en geen enkel probleem, Kostte ons wel weer die ruit,want dat was niet verzekerd….

Wilbert

• Maarten

Bijna alle (zeker 90%) benzinepompen zijn hier 24 uur per dag geopend! er is alleen tussen pakweg 13:00 en 17:00 (en vaak op zondag helemaal niet)geen bediening! gewoon een bankbiljet in de gleuf, pompnummer indrukken en tanken maar!! let op de automaat geeft geen geld terug! Naar mijn idee is tanken hier buiten de reguliere tijden makkelijker dan in NL! Misschien vindt je langs de grote weg niet elke 20 KM een benzine station, maar bijna elk dorpje heeft hier wel pomp die 24 uur per dag te gebruiken is.

Groeten uit het eindelijk warme Sardinie!

Maarten

• Maarten

voor auto huur kun je ook kijken op onze site

www.sardaholiday.com

ersilia

• Meddie

bedankt voor alle goede tips. Is het nog raadzaam om bij te verzekeren of is het standaard pakket voldoende?

• Wilbert

Dat wist ik niet Maarten, al die pompen lagen er zo verlaten bij dat we er niet eens zijn gaan kijken! Zo zie je maar weer…. goeie tip!

• Marieke

De reistijden zijn redelijk goed te bereken via de michelin gids: http://old.viamichelin.it/viamichelin/ita/tpl/hme/MaHomePage.htm

Voor de huur van een auto kunt u tevens terecht op:

www.vakantie-in-sardinie.com

Succes!