Ik zou graag een kleine nuance willen geven over ‘het noorden’ van Sardinië.
Slechts een klein gedeelte in het Noorden, de Costa Smeralda (Porto Cervo, Porto Rotondo) is duur en en sowieso slechts betaalbaar voor de ‘happy few’.
Kustplaatsen als Baia Sardinia, Cannigione, Palau, Porto Pozzo, Santa Teresa, Vignola, Costa Paradiso en de Maddalena archipel zijn zeker de moeite waard en zou ik niet willen omschrijven als mondain of massaal, juli en augustus zijn wel de drukste maanden op Sardinië… Zeker als je niet direct aan de kust een accommodatie zoekt, is het hele noorden niet per definitie duurder dan het alom geprezen zuiden (of Griekenland of Spanje muv Costa Brava). Iets verder (15 - 25 km) van de kust vindt je vele B&B's/agriturismi. Het binnenland, de Gallura, wordt in veel internationale reisgidsen en websites vaak omschreven als het mooiste gebied op Sardinië en heeft een eigen karakter met zijn/haar kurkbossen en granieten rotsgebergten. Plaatsen als Tempio, Luogosanto, Aglientu, Aggius en het eerder genoemde Castelsardo zijn leuke oude plaatsjes om eens te bezoeken. Aan de kust vindt je drukke (zand)stranden (waaronder dè surfspot Porto Pollo, Costa Paradiso), kleine uitgestorven baaitjes (Tanca Manna, Conca Verde) en ook azuur blauw zeewater. Er zijn ook twee zwemparadijzen/pretparken voor kinderen, die ik overigens wel vrij prijzig vind.