welk dorp aan kust het mooiste om te verblijven?

• Mari@

Hallo,

Wij willen voor het eerst naar Sardinie, in juli, met twee kids van 9-11 jaar. Wat is een mooi dorp, streek, aan de kust om te verblijven? We houden van relaxed en sfeervol, oude dorpjes, beetje vertier zoals enkele barretjes en restaurantjes, laagbouw, strand of baaitjes, alles het liefst kleinschalig en niet te mondain of té massaal.

Wat zouden jullie aanraden als kenners van Sardinie??

En wat absoluut niet?

Bedankt,

Maria

• Maarten

Tja, ik bedoel het niet vervelend maar dit is zo persoonlijk! en eigenlijk een onmogelijke vraag. Sardinie is bijna zo groot als nederland en er zijn honderden leuke dorpjes verdeel over het gehele eiland! Zelf wonen we in buurt van Cagliari, en vinden Pula erg leuk ( zeker in de zomer) maar ook juist de andere kant de omgeving van Villasimius is een leuk gebied. Wij waren vandaag toevallig op het schiereiland Sant'Antioco ( zuid westen) en realiseerden ons dat dit mischien wel een van de mooiste plekjes van Sardinie zou kunnen zijn! ( en nee!! voor alle critici wij verhuren hier geen accommodaties)

Als je niet van Mondain houdt dan mijdt je omgeving boven Olbia ( porto Cervo etc.) Alghero is denk ik een van meest masaale toeristische plaatsen van Sardinie, maar best leuk en nog zeker niet te vergelijken met de masaliteit zoals in Spanje! ook dit is best een mooie omgeving.

Houd rekening met waar je naar toe vliegt! Sardinie heeft drie internationale luchthavens. wil je meer info kijk eens op

http://www.sardaholiday.com/Vliegen.html

gr. Maarten

Sardaholiday

• monique

Wij vonden Alghero supergezellig. Ook 's avonds heel levendig.

Geen massa's Nederlanders. Juist niet.

Wel toeristen, maar van een heel anders slag als bijvoorbeeld in Spanje.

• Sandro

Maarten en Monique hebben het in feite al goed gezegd Sardinie is bijna net zo groot al Nederland en ondanks dat er 10x zo weinig mensen wonen als in NL is toch een grote keus aan interessante dorpen en stadjes. Ik persoonlijk vindt Castelsardo een heel aardig stadje dat geheel op een in zee uitstekende rotsformatie is gebouwd (in de trant van Mont Saint Michel in Bretagne). Het heeft een leuke en typische mediterane binnenstad met historisch centrum. Nauwe staatjes met vele restaurantjes, cafeetjes/pubs, enz met een leuke sfeer en niet al te druk. Op de top ligt een Kasteel (burcht). Leuk om te wandelen. Er is alleen maar een klein strand maar op korte afstand (15km) is menin Valledoria en Badesi waar een 10km lang zandstrand ligt. In Castelsardo is verder een kleine jachthaven die op loopafstand van het centrum ligt.

• wilbert geers

Inderdaad moeilijk. Bosa - westkust - is bijvoorbeeld ook zo'n leuk stadje of Orosei aan de andere kant. Onze ervaringen staan hier:

Onze Sardinie Ervaringen

Misschien heb je daar wat aan?

Onze ervarinen van dit jaar in St Antioco - Zuidwest- staan er nog niet bij. Ook heel leuk.

• petra

sardegna is heel mooi ook om helemaal rond te reizen,maar in het noorden is het duurder en veel toeristen ik woon in het zuiden het is er warmer minder duur en minder toeristen en je vind er mooie apartementen om te huren,

en het strand is schoon en het water super blauw.

• Marisa

Ik zou graag een kleine nuance willen geven over ‘het noorden’ van Sardinië.

Slechts een klein gedeelte in het Noorden, de Costa Smeralda (Porto Cervo, Porto Rotondo) is duur en en sowieso slechts betaalbaar voor de ‘happy few’.

Kustplaatsen als Baia Sardinia, Cannigione, Palau, Porto Pozzo, Santa Teresa, Vignola, Costa Paradiso en de Maddalena archipel zijn zeker de moeite waard en zou ik niet willen omschrijven als mondain of massaal, juli en augustus zijn wel de drukste maanden op Sardinië… Zeker als je niet direct aan de kust een accommodatie zoekt, is het hele noorden niet per definitie duurder dan het alom geprezen zuiden (of Griekenland of Spanje muv Costa Brava). Iets verder (15 - 25 km) van de kust vindt je vele B&B's/agriturismi. Het binnenland, de Gallura, wordt in veel internationale reisgidsen en websites vaak omschreven als het mooiste gebied op Sardinië en heeft een eigen karakter met zijn/haar kurkbossen en granieten rotsgebergten. Plaatsen als Tempio, Luogosanto, Aglientu, Aggius en het eerder genoemde Castelsardo zijn leuke oude plaatsjes om eens te bezoeken. Aan de kust vindt je drukke (zand)stranden (waaronder dè surfspot Porto Pollo, Costa Paradiso), kleine uitgestorven baaitjes (Tanca Manna, Conca Verde) en ook azuur blauw zeewater. Er zijn ook twee zwemparadijzen/pretparken voor kinderen, die ik overigens wel vrij prijzig vind.

• Nina

Misschien heb je hier iets aan:

Aan de zuid-oost kust tussen Cagliari en Villasimius: www.villasonja.it