vakantie voorbij

• willem tel

ik gebruik hier maar even een andere naam omdat ik niet kan inloggen ( het is dus eigenlijk willem )

Sardinië

Wij zijn net terug van een vakantie op Sardinië .

Per vliegtuig daarna to gegaan via Ajacio op Corsica naar Olbia op Sardinië

Ticket 380 € ( via seat only ) 20 kg bagage overgewicht 9 € p/k

Doordat de prijsvechters nog niet actief zijn zo vroeg in het seizoen

Anders kan je toch beduidend goedkoper daarna toe

Auto gehuurd al-risk verzekerd 400€ voor 2 weken

Een Fiat Panda is het geworden klein autootje maar dat is wel goed

Achteraf blijkt dat er veel auto’s rijden met zijschade allemaal schaafschade

In de stadjes en dorpjes is het vaak erg smal de kleine auto bewijst zijn diensten al snel

We zijn daar gaan wandelen en daar natuurlijk ook gaan duiken .

Ik had wat huiswerk gedaan en we hebben daar op twee plaatsen een appartement gehuurd .

En ik had een duikschool gevonden via internet in San Teodore

Ik kon via internet al meteen een aantal duiken vastleggen zodat ik verzekerd was van plaats in de boot

Maar zoals gewoonlijk wimpel ik dat af ,het is buiten het seizoen dan is er meestal wel plaats

En als we het goed ,veilig en aangenaam vinden beslissen we ter plaatse of we wel of niet verder gaan

Gearriveerd blijkt het appartement in de omgeving van San Teodore te liggen

10 km buiten het dorp zelf ( 350 € p/w )

Dat wordt lastig om te gaan stappen

De volgende dag op pad voor de duikschool , maar helaas niet te vinden !

Na een bezoek aan de locale officina touristica

Waar we een lijst krijgen met 5 duikscholen ,helaas kunne we er maar een vinden die open is

De bewuste school waar ik contact mee heb gehad ,hebben we nooit gevonden

Gelukkig is de school die we wel hebben gevonden precies wat we nodig hebben ,maar ook deze is weer 10 km buiten het dorp zelf ,maar nu de andere kant op ( op het schiereiland Coda Cavallo )

Dus 20 km van ons appartement

Het is 1e pinksterdag en we hebben zo’n beetje de hele dag nodig gehad om de bewuste duikschool te vinden

Dus we kunnen 2e pinksterdag pas gaan duiken ,maar helaas er is een grote groep alles is vol we kunnen pas op dinsdag maar dan blijkt het weer tegen te zitten ,op maandag hebben zowat alle gasten overboord gehangen dus hebben ze besloten om dinsdag niet uit te varen

Woensdag kan het feest beginnen 8.30h eerste duik ,goede morgen !!

11.00h 2e duik

Als we dan toch bezig zijn dan ’s-Middags ook maar meteen een plonsje maken ,we moeten per slot wat schade inhalen

Helaas geen duik in de middag dan is het siësta !!!!

De duiken zelf zijn 10 tot 15 minuten met de boot ( 8 km )

Dat is wel een voordeel ten opzichte van mijn internet keuze dan hadden we iedere keer eerst een half uur tot 3 kwartier om het schiereiland moeten varen

Het is ongeveer 250 mtr lopen naar zee vanaf de duikschool ,het materiaal word per pickup gebracht

Je hoeft dat alleen maar over 25 meter strand te dragen naar de boot

Terwijl we nu vanuit een kleine beschutte baai konden vertrekken naar Isole Tavolara wat weer een reservaat is

Rond dit eiland zijn alle duikstekken inclusief een wrakduik

De duiken blijken allemaal netjes verzorgt te zijn , met goede begeleiding

Enigste nadeel is ,dat er geen Nitrox is, apparatuur is stuk

En er zijn wel de nodige diepere duikstekken ,dus dat is wel jammer

Vooral bij de diepere duiken is er behoorlijk wat leven en redelijk veel korte begroeing op de rotsen er is eigenlijk alleen maar bij de wrakduik grotendeels een zandbodem

Het wrak is een boot die daar op de klippen is gelopen en later is opgeblazen ,ligt er in drie stukken waar je een beetje door kan zwemmen maar niet echt in kan

Er zwemt van alles rond , maar niets anders als wat ik elders in de Middellandse zee heb gezien alhoewel het meeste wel groter was in mijn herinnering

Het is er wel mooier als bv Noord-Spanje vind ik temeer omdat daar veel meer zandbodem is en er minder leven is ,wat me tegenviel ,was dat ik maar één naaktslak gevonden heb

Het sociale element vond ik niet aanwezig bij de duikschool met die verstande

13.30h is einde werkdag voor hen

En dan is er daar niets meer te doen het ligt op een camping terrein met ook verhuur van huisjes

Bij de duikschool zelf is geen gelegenheid om wat te gaan drinken ongveer 3 km verderop is er een bar/restaurant op weg naar San Teodore

Uiteindelijk heb ik voor 10 bootduiken 280 euro betaald

Ze hebben daar 2 Ribs

Materiaal ziet er verder allemaal picobello uit

5 mannelijke en een vrouwelijke duikinstrukteur voor diegene die dat van belang vinden

Aangezien je daar in toeristengebied bent zijn de prijzen in het plaatselijke dorp wat hoger

Niet veel maar toch iets hoger als bij ons in de supermarkt

Op de terrassen 2 tot 3,5 € voor een consumptie

Dat gebied is naar mijn idee eigenlijk verder nergens voor geschikt als waterpret

Er zijn wel een paar korte wandelingen uitgezet

Dorpje zelf is vrij rustig met voldoende terrasjes en barretjes en restaurantjes

Wat in het hoogseizoen wel veel en veel drukker zal zijn door het aantal voorzieningen die er zijn laat het zich raden hoe druk het kan zijn in dit dorp

De tweede week van onze vakantie gaan we naar Lanusei ( 2h rijden vanaf Olbia )

Het verkeer is er redelijk rustig ,geen druk gedoe zoals dat soms in het zuiden kan zijn

Dit ligt halverwege het eiland vrij kort bij de oostkust ( 15km )

In deze omgeving is ook veel nationaal park

Met veel berg weggetjes wat ook veel motor toeristen trekt

De verkeersborden blijken hier populair te zijn om schietoefeningen op te houden ,er zijn niet veel ongeschonden borden daar ,dat zal wel komen omdat het een nationaal park is dan mag je niet op andere dingen richten !!!!

In deze omgeving zijn ook de nodige trektochten uitgezet ,terug te vinden bv in de Rother Wanderfürer ( Duitstalig )

Mijn ervaring is dat je de aanwijzing goed moet lezen en dan kan je de startpunten goed vinden maar de routes op zich zijn niet allemaal even perfect voorzien van aanwijzing

Soms een combi van kleuren ,pijlen en steenmannen

Maar een beetje richting gevoel is toch wel makkelijk

De zwaarte aanduiding van sommige routes vind ik betrekkelijk

Alhoewel ik geen conditie beest ben ,sta ik toch een paar keer per week op het sportveld

Maar de aanduiding dat routes geschikt zijn voor kinderen en ouderen ,betwijfel ik dit toch

De met tijden toch steile geitenpaden en droge beekbeddingen met rolstenen

Maken het toch zwaarder als wat ik me bedenk bij ,geschikt voor kinderen en ouderen

Maar de treks zijn mooi wat betreft omgeving en uitzicht

Het huisje wat gehuurd hebben is de Domus Cannas in Lanusei ( 325€ p/w )

Een schitterend appartementje wat aan de rand van het stadje Lanusei blijkt te liggen zo’n beetje het hoogste punt

Met uitzicht over het stadje en tot in de verre omgeving wel 20 km en over zee

Het appartement is erg schoon en voorzien van alles wat er nodig is bedden en linnengoed is er allemaal in ruime mate aanwezig

Buiten is er een overkapping waar een complete extra buitenkeuken blijkt te zijn met BBQ plaats

De tuin is voorzien van voldoende schaduw wat wel lekker is bij het warme weer en na de wandelingen door de overkapping kan je tot laat buiten blijven

We hadden het geluk om het jaarlijkse feest van Maria en Don Bosco mee te kunnen maken met processie en klederdrachten en volksdansen en afsluitend gigantisch vuurwerk

Het is ongeveer 20 minuten lopen van het centrum terug bergop naar het appartement

In het centrum zijn wat terrassen en restaurants maar niet overdreven

Consumptieprijzen 1 € tot 1,5 € een pizza in het plaatselijke restaurant max 6 €

Een litertje wijn ook 6€

Maar na 21.00h wordt de drank duurder 10€ per fles maar die wordt dan wel weer gekoeld geserveerd

Het ontvangst in dit appartement is zo mogelijk nog uitgebreider

Warm en hartelijk ,maar gedurende de week dat we daar zijn wordt er nog eens een fles zelf gemaakte wijn gebracht en later weer een pot met kersen in/op ???? in ieder geval alcohol

En later nog een fles zelfgemaakte Mirto wat daar de plaatselijk eigenstook blijkt te zijn

Ook daar moet je niet teveel van nemen als je niet achteruit wil gaan lopen !

Er blijkt een tuin te zijn met veel bloemen en fruitbomen waarbij het de bedoeling is dat je plukt wat je lust

Communicatie is wat lastig voor ons omdat de eigenaresse alleen Italiaans spreekt en wij niet verder komen als wat kreten

Een supermarkt is vlakbij

De betreffend routebeschrijving bijgeleverd door de tussenpersoon lijkt letterlijk uit het Italiaans vertaalt te zijn ,en wordt daardoor niet duidelijker

Maar nadat ik bij de supermarkt navraag doe bij de supermarkt ,worden daar meteen telefonisch de hulptroepen ingeschakeld en worden we opgehaald en begeleid naar de plaats van bestemming

In een halfuurtje kan je van hieruit makkelijk bij zee komen bij mooie strandjes

Maar ook bij allerlei wandeltreks ,maar ook mooie routes rijden door de bergen

En Nuraghi bekijken

• Janina

Hallo Willem,

Uit je verhaal blijkt dat jullie het wel naar de zin hebben gehad, mooi.

Jammer dat je niet naar de grotten bent gegaan, nu je in Lanusei was, die zijn geweldig. Ga maar eens kijken op het internet.

groet, Janina

• Giovanna

Ciao Willem

Als ik je verhaal zo lees moet ik stilletjes lachen .

Je hebt het over dingen die wel en die niet geregeld zijn.

Euro en tijden en afstanden .

Als je naar een warm land op vakantie gaat dan vind je overal van dezelfde problemen .

Ikzelf kom uit Sardienie , woon in Holland .

We waren op vakantie in Egypte, Turkije, Isla Margerita , Tunesie , Spanje , America, Cuba ecc ecc .

Maar overal vind je iets waar je van baalt .

Op Sardinie is de mens nog van piano piano.

Je hebt er een paradijs op aarde , enkel moet je het wel weten te vinden en warderen .

Je hebt er dolfijnen , morene en hele grote vissen .

Voor duikers een paradijs.

Vorige week waren we op ATB toer op een Eiland in het noorden van Nederland , ook lachen

Hadden dezelfde ervaringen als jij op Sardegna.

Zijn op de camping bijna blijven hangen omdat er zoveel niet geregeld was , maar hebben ons best vermaakt .

Je moet van alles iets maken en geld ,,,ach dat is zwaar verdient ,

maar als je de humor er van in blijft zien , heb je nog iets van je dure eurootjes.

ps. Wij vliegen altijd met de HLX vanaf duitsland en nemen dan een Open VOucher.

Slaap je in elk hotel van hun site incl. ontbijt en heb je gelijk een auto incl.

Jongen dat scheelt.

Sardegna is een super mooi eiland , enkel kost het wel wat eurootjes

Volgende keer misschien ff wat informatie op deze site vragen .