Hoe is het weer eind oktober

• joyce

Wij gaan van 24 tot 31 oktober naar Sardinie. Wat is de gemiddelde temperatuur eind oktober. En kun je dan ook nog zwemmen?

• ersilia

hangt er helemaal vanaf waar je zit in het noorden of zuiden, daar kan wel 5 graden verschil in zitten. Het weer is verder heel veranderlijk, vandaag heeft het flink geregend maar temperatuur is niet onder 24 graden geweest en voor de rest van de week is een temperatuur van 28 graden voorspeld met zon.

Geniddeld eind oktober rond de 20-24 graden overdag maar s'avonds wel kouder dus wel een jas of trui meenemen!!!!!!!!!

• Enrico Grootveld

Het hangt er inderdaad van af waar je zit op Sardinië. Een groot gedeelte van het jaar is het in de omgeving van Alghero het warmst en niet, zo zou je denken, in het zuiden. Dit heeft te maken met de straalstroom vanuit Afrika die meestal bij Alghero naar binnen komt en doorloopt tot onder Olbia. Ik woon boven Olbia en profiteer dus net niet mee van die paar graden extra, kan af en toe ook lekker zijn in de zomer. Vorig jaar was het eind oktober nog boven de 25 gr. en lekker zonnig, inderdaad wel een vest/trui/jas aan 's avonds.

• joyce

We gaan een weekje in een villa aan de kust ( 50 m. van het strand) in San Giovanni, bij Posada. Ik hoop dat we nog wat op het strand kunnen zitten.

• ersilia

Wil niet heel vervelend zijn maar volgens mij is het hier in het zuiden toch echt warmer dan het noorden!!

Ik heb dagelijks contact met familie uit het noorden en de eerste vraag is standaard hoe warm is het bij jullie, begon als grapje maar nu is het toch vaak zo dat ik plaag dat het hier warmer is.

En zeker in de winter is het hier een paar graden warmer, Je hebt het vaak maar over 2 a 4 graden maar toch het is warmer.

groetjes uit het zonnige en warme zuiden.

HIHI

ersilia

• Maarten

Als je de weer statistieken er op na kijkt zul je zien dat het in het zuiden inderdaad gemiddeld enkele graden warmer is, inderdaad zijn er plaatselijke verschillen welke veroorzaakt kunnen worden door straal stromen maar ook door microclimaten. daardoor zul je op verschillende plekken op sardinie wellicht diverse uitzonderingen hebben ( zowel qua neerslag, temperatuur als wind) doch door de bank genomen kun je gerust stellen dat het zuiden enkele graden warmer is.

in het zuiden van sardinie heb je veel te maken met de sirocco ( De sirocco begint door een warme, droge, tropische luchtmassa die naar het noorden wordt gedrukt door lage-druk-cellen die zich via de Middellandse Zee naar het oosten verschuiven. De hetere, drogere continentale lucht mengt met de koudere, nattere lucht van de maritieme cycloon en de tegen-de-klok-indraaiende circulatie duwt de gemixte lucht naar de zuidkusten van Europa) dit brengt warme lucht uit afrika maar kan ook stof met zich mee brengen. maar ja of het nu in oktober 26 of 23 graden is het blijft aangenaam.

vandaag was het hier overigens ruim 28 graden en de zee is nog gem 20 graden, dus best aangenaam!

Het zuiden van Sardinie ligt maar iets meer dan 200 Km van Tunesie en het noorden is toch ruim 200 km noordelijker!

In de winter is het wel fijn die paar graden extra in het zuiden maar in de zomermaanden denk je wel eens ach! het mag wel een paar graden koeler zijn.

• ton

Maarten zorg je er wel even voor dat het weer vanaf laten we zeggen 19 nov. ook zo mooi is?

• Maarten

Ha Ton, dat is al geregeld hoor neem je zwembroek maar mee! en je werkkleding natuurlijk!

• tineke coomans

wij hebben een tuinfeest op 24 oktobert in belgie de plaats is Duffel hoe zal het weer zijn bedankt

• petra

het weer is nog steeds mooi gistren wat wind en een paar buitjes nu prachtig strakblauw,

ik loop iedere dag 2 uur op het strand in portopino en de mensen zijn nog steeds aan het zwemmen en liggen te zonnen,

maar wij wonen in het zuiden daar is het warmer als het noorden!

fijne vakantie je zal genieten het is mooi hier!!