Beste allemaal,

Voor een ieder die er z'n voordeel mee zou kunnen doen, leek het me leuk om hier te vermelden hoe onze vakantie naar Alghero vorige week is verlopen. Zelf heb ik me namelijk ook met behulp van anderen op dit prikbord voorbereid, waarvoor nogmaals mijn dank.

De reis er naartoe:

Ging met RyanAir vanaf Brussel Charleroi (17/10 heen, 24/10 terug). In principe ging dit prima, vertrek en aankomst was zeer stipt op tijd (zowel heen als terug), ik vond alleen de reistijd vanaf huis naar Brussel Charleroi zéér tegenvallen. We wonen in Haarlem, en we hebben er 4,5 uur over gedaan op de heenweg, en 3,5 uur op de terugweg. Ik moet er wel bij zeggen dat er ongelukken waren gebeurd in de buurt van Antwerpen die flinke files hadden opgeleverd, maar toch: volgens mij is er wel vaker wat loos op die route, dus je moet er toch wel rekening mee houden dat het zo lang duurt. Valt het mee, dan sta je je dus te vervelen daar in Wallonië (en ik vond de omgeving van het vliegveld behoorlijk mistroostig!). Ik betwijfel of ik ooit weer vanaf Brussel Charleroi zal vliegen - als de tijd in de auto de duur van de vlucht gaat overstijgen (gemiddeld zaten wij zelfs 2x zo lang in de auto als in het vliegtuig!) vraag ik me toch af of het echt handig is. Naar Alghero kan het tegenwoordig ook vanaf Eindhoven, mijn tip is dus om dat indien dat mogelijk en niet al teveel duurder is, zeker te doen. Helaas was dit ten tijde van onze boeking nog niet mogelijk. Overigens vond ik de voorzieningen op het vliegveld van Charleroi verder prima. Wel hebben wij de avond vóór vertrek overnacht in het Brussels South Charleroi Airport Hotel in Gosselies, 5 minuten met een taxi shuttle service van het vliegveld verwijderd. Dit beviel prima. Het is een 4 sterren Van Der Valk hotel waar wij voor 79,- Euro per 2 personen hebben overnacht, de hele week onze auto op de bewaakte parkeerplaats mochten laten staan (dat was dus inclusief en de parkeerplaats van het vliegveld zelf kost ongeveer evenveel!) én de transfer van/naar de vertrekhal per taxi was dus inclusief (ontbijt was exclusief). Te boeken via hotels.nl. Wel heb ik gezien dat er inmiddels ook een Etap hotel vlakbij het vliegveld is, misschien kan het daar nóg goedkoper en hebben zij ook wel een parkeerplaats waar je auto gratis mag blijven staan tijdens je vakantie (zou me niks verbazen, wat heb je anders aan dat hotel).

Dan nog wat dingetjes over RyanAir zelf:

- Ik was vooral nieuwsgierig naar het nut van de optie van Priority Boarding. Ik vroeg me van tevoren namelijk af: als iedereen die optie aangevinkt laat staan bij de internetboeking, wat heb je er dan nog aan? Mijn schatting is dat ongeveer 30% van de passagiers voor deze optie kiest. Dus zit je toch wel bij een kleinere groep die eerst aan boord mag. Aangezien mijn partner en ik allebei zeer lang zijn, wilden we erg graag op de nooduitgangrij zitten, en dat is zowel heen als terug makkelijk gelukt. Conclusie: die paar Euro extra was het ons dus wel waard. Wel moet je meteen in de rij gaan staan zodra die zich begint te vormen bij de gate.

- Zoals eerder vermeld op dit prikbord: men let ZEER strikt op het gewicht van eventuele koffers die je incheckt. Ik heb meerdere passagiers gezien die spullen stonden over te hevelen van de ene in de andere koffer. Bij mij werden ook de afmetingen (lxbxh) van mijn handbagage gecheckt. Dus: lees de info op de website van RyanAir goed door en hou je er strikt aan! Het is een dure grap als je eigendommen moet achterlaten omdat je anders niet kan vliegen.

- Eenmaal aan boord vind ik dat het vliegen met zo'n budget airline alleszins meevalt. Er wordt wat meer verkocht (nepsigaretten, krasloten, parfums, etc.) en je moet voor je natje en je droogje betalen, maar goed, daar is de prijs van het ticket dan ook naar. Het enige wat lichtelijk irritant is, is dat een dutje doen is uitgesloten omdat er om het kwartier op schelle toon iets wordt aangeprezen. Maar goed, RyanAir vliegt niet op lange afstanden, dus voor die krappe 2 uurtjes is het prima te doen, zeker voor die prijs.

Het verblijf:

Wij hebben accomodatie geboekt via http://www.algheroestates.com. Helaas is hun website al ruim 2 weken onder constructie, maar ik kan ze van harte aanbevelen. We hadden een prachtige villa met privézwembad in een buitenwijk van Alghero (aan de weg richting het klooster), midden in een olijfboombaard. Er groeiden naast olijven ook sinaasappels, granaatappelen, citroenen, rucola, rozemarijn en amandelen en we mochten alles plukken. Wat dat betreft zaten we in het perfecte seizoen, alles was rijp, heerlijk en biologisch. Het huis (“Villa Enrico”) had naast een zwembad van 10 meter, 4 slaapkamers, 2 badkamers, een flinke woonkamer met open haard en flatscreen-TV/DVD-speler en een woonkeuken incl. vaatwasser/oven, en voor dit alles betaalden we met 8 volwassenen en een baby in totaal 1310,- Euro, inclusief eindschoonmaak, electriciteit, bedden/linnengoed, etc. etc. etc. Ik moet er wel bij zeggen dat dat een laagseizoentarief met flinke korting was, in de zomermaanden is de prijs natuurlijk (veel) hoger. Het enige wat jammer was, was dat de huiseigenaar duidelijk alleen in de winter aan onderhoud doet, en dat je dus aan het einde van het zomerseizoen wel merkt dat bepaalde zaken in het huis niet meer helemaal naar behoren functioneren. Denk aan een krakkemikkig bed, sloten op de badkamerdeuren die niet meer werken, karig serviesgoed, dat soort dingen. Niks onoverkomelijks, maar als je pietje precies bent misschien minder handig.

Het weer:

We hebben van alles door elkaar gehad in 1 week. Ik denk dat er 2 dagen tussen zaten waarbij de temperatuur boven de 25 graden was. Die dagen hebben we dan ook in het zwembad en in de zee kunnen zwemmen. Er zat 1 dag tussen die je met recht een herfstdag zou kunnen noemen: 18 graden en windkracht 7 met hier en daar een bui. ‘s Nachts heeft het ook nog een paar keer flink geonweerd en gestormd, maar goed, daar heb je dan verder weinig last van. Verder was het gemiddeld zo rond de 21 graden: je kon ’s morgens lekker in de zon buiten ontbijten, overdag een korte broek / T-shirt aan, 's avonds buiten zitten was wel redelijk aan de koude kant. Maar wel zonnig over het algemeen.

De omgeving: we hebben de volgende tripjes gemaakt:

Alghero zelf: leuk, niet verpest door toerisme, vooral het wandelen over de oude vestingsmuren met bijbehorend uitzicht vonden wij erg mooi. Wat ons wel is opgevallen - niet alleen in Alghero maar overal in het noordwesten van Sardinië - is dat de architectuur en het onderhoud van de panden niet bijster is. Soms doet dit wat saai/rechthoekig en soms zelfs armoedig aan. Als het zonnetje schijnt heeft dit nog wel enige charme misschien, maar je vraagt je toch regelmatig af of een verfkwast nou echt zo duur is.

Capo Caccia: prachtig! En dichtbij natuurlijk. Wij zijn met de auto er naartoe gereden en via de trappen naar beneden geklommen. Ik vond ook de grotten de moeite waard. Met een bootje kan natuurlijk ook, alleen was de zee afgelopen week wel vrij onrustig. En tijdens de autorit passeer je ook een paar mooie baaien (waaronder het Bombarde strand) die de moeite waard zijn.

Alghero (ontbijt) - Stintino (strand) - Castelsardo (late lunch) - Sassari (winkelen) - Alghero (laat diner)

Deze driehoek hebben we op 1 dag gereden en vonden we een mooi dagtripje. Het La Pelosa strand bij Stintino is inderdaad erg mooi en de moeite waard, maar ik denk toch dat mijn verwachtingen wat té hoog gespannen waren. De reisgids had het over “kan zich meten met elk caribisch strand”, maar daar moet je wel een klein beetje fantasie aan toevoegen. Daarbij kom je door een behoorlijk industrieel en kaal gedeelte van het eiland, niet echt charmant. De rit tussen Porto Torres en Castelsardo is echter wél heel mooi. Sassari heeft een paar mooie pleinen en pittoreske straatjes, maar ook erg veel bouwvallen. Je moet de mooie kanten van de stad dus wel echt opzoeken. Ga vooral tijdens winkelopeningstijden en/of in de avond, want dat geeft het geheel toch wat meer sfeer.

Domweg een landweggetje in rijden ergens achter Alghero en in de bergen gaan wandelen: zeker een aanrader! Je komt middenin de natuur, de rust en het plattelandsleven terecht. Op een gegeven moment was onze auto in zijn geheel door een kudde schapen omringd en waanden we ons in een mediterrane versie van Schotland. Heerlijk!

En dan last but not least: de rit langs de kust van Alghero naar Bosa. Dat vind ik nou zo onbegrijpelijk! In geen enkele reisgids heb ik hier echt iets over gelezen (ok, eentje repte erover met 1 zin, maar dat moet je ook maar net opvallen), en ik heb er van tevoren ook niemand over gehoord. Maar wat ons betreft was dit DE attractie van de hele vakantie! Wát een uitzichten onderweg, werkelijk schitterend! Wij vonden het heel erg lijken op de beroemde “Chapman's Peak Drive” bij Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika - een stukje autoweg dat zo toeristisch is als de pest omdat het zo verschrikkelijk mooi is, maar deze Sardijnse versie is totaal onbekend en écht schitterend! Vlak voordat je bij Bosa Marina aankomt is er aan de rechterkant van de weg een camping, hier kun je goed wandelen en van de mooie uitzichten genieten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij hier gereden hebben toen het windkracht 7 was en de enorme golven spectaculair op de rotsen braken, met hele waterfonteinen erbij. De wolken schoten afgewisseld door felle opklaringen over het water en de bergen, kortom: het dramatische weer versterkte het schouwspel nog veel meer. De terugweg kun je doen via een parallelle weg achter de bergen, die ook erg mooi is.

Autohuur:

Wij boeken altijd via Holidaycars.nl dus nu ook weer. Is op zich prima bevallen, maar HC biedt voor Alghero ook de optie aan om te boeken bij Easy Car Hire. En daar waren wij nou niet echt kapot van. Ze beschikken over 1 baliemedewerker, en hoewel er op onze vlucht maar 5 klanten zaten voor Easy Car Hire, hebben we toch bijna anderhalf uur op onze auto's moeten wachten. Om vervolgens te merken dat ze behoorlijk gaar waren. De volgende dag bleek bij daglicht dat er helemaal geen profiel meer op de banden zat, wat ons in de bergen nogal gevaarlijk leek. Het omruilen van de auto kostte ons weer een uur, en dit exemplaar bleek een motor te hebben die af en toe spontaan uitviel. Hierbij ging dan een lampje branden op het dashboard dat aangaf dat de laatste onderhoudsbeurt zo'n 40.000km geleden had moeten plaatsvinden. Ook een typisch geval van “de hele zomer onafgebroken verhuurd en dus niet onderhouden.”

Via HolidayCars kun je ook kiezen voor aanbieders als Hertz en Avis, maar dan tegen voordeligere tarieven dan rechtstreeks. Kies dus voor een gangbare aanbieder.

Dat was het, hopelijk hebben jullie er wat aan!

Groetjes

Sander