aow uitkering italie

• suzanna

Ik ben informatie aan het inwinnen om te verhuizen naar Sardinie.Ik ben geboren en getogen in Nederland (1972)

Mijn vader is oorspronkelijk van Sestu (helaas overleden). Ik ben dus tweede generatie en heb de italiaanse nationaliteit.

Hoe zit het met aow in Italie? Vanuit Nederland heb ik recht op de aow over de jaren dat ik in Nederland heb gewoont.

Maar hoe zit het vanaf de tijd dat ik in Italie verblijf. Heb ik recht op aow vanaf het moment dat ik in Italie woon tot 65 jaar of niet. Ik kan hier geen duidelijk antwoord op krijgen.

Wie kan mij adviseren of waar kan ik advies inwinnen. Bij het italiaanse consulaat in Amsterdam kreeg ik ook geen duidelijk antwoord.

Suzanna

• tkriek

Hi Suzanna,

In Italie bouw je aow op op basis van de jaren die je belastingplichtig bent in Italie. De aow bijdrage heet daar INPS. Voor elk jaar dat je werkt hebt je recht op 2% van de aow uitkering. Hoe dat zit als je geen werk hebt zou ik niet weten, maar als je de Italiaanse nationaliteit hebt en ingeschreven bent kan je je vervoegen bij het kantoor van de INPS voor inschrijving. Let wel, ik volg dit al tien jaar niet meer maar volgens mij is de wetgeving daarin niet veranderd. Je kunt er ook voor kiezen om vrijwillig bij te dragen aan de Nederlandse AOW en zo de jaren op te bouwen tot je 65ste.

• Suzanna

Het is hier in nederland zo dat je 2% opbouwt vanaf je 15 jaar tot 65 gedurende de tijd dat je in Nederland woont.

Of je nu werkt of niet.

Hoe dit dan nu zit in Italie is dus niet zo duidelijk als je geen werk hebt.

Ga er eigenlijk wel van uit dat het daar ook is. Er heerst veel werkeloosheid onder de bevolking anders zouden hun helemaal geen inkomen hebben als ze 65 jaar zijn.

Ik ga in ieder geval eens verder zoeken.

Alvast bedankt.

Suzanna

• tkriek

Suzanne,

Daar ga ik ook van uit, maar ik neem aan dat je net als in Nederland bekend moet zijn bij de instantie en je residentie moet hebben in Italie. Op dat moment bouw je rechten op in Italie en geen rechten meer in Nederland.

• Sardinia4all

Voor zover ik weet bouw je nauwelijks iets op als je zonder werk zit. Je mag blij zijn als je 300 tot max. 500 Euro per maand ontvangt…

Gr.

Marieke

• Maarten

Dat laatste klopt (Marieke) volgens mij ook! volgens mij krijgt een alleenstaande ongeveer 450,00 euro p/mnd en een getrouwd paar zo rond de 650,00 p/mnd. rond de 15e van elke maand zie je hier dan ook rijen “Oudjes” bij het postkantoor staan waar zij hun cheque kunnen inwisselen, dit is net zoals in NL een soort AOW. via je je werk kan je natuurlijk wel een pensioen opbouwen. dit is net zoals in Nl een aanvulling. velen hier hebben het alleen over hun pensioen als ze de “AOW” bedoelen. is nogal eens verwarrend! De INPS is geen AOW zoals Timbert vermelde, de INPS is een uitkerende instantie die o.a. uitkeringen, kinderbijslag, ziektegeld etc uitkeerd. net zoiets als het GAK in Nl ( als dat nog bestaat?) de Inps bijdrage vermeld op je loonstrookje bestaat dan ook uit diverse componenten.

Overigens woon ik niet ver van Sestu!

Gr. Maarten

• tkriek

Hey Maarten,

Niet helemaal mee eens. de INPS is het Istituto Nazionale waar je ook je AOW aanvraagt.

http://lavoro.tiscali.it/articoli/speciali/pensione/domanda.html

Daarnaast kan je inderdaad nog een pensioen hebben.

Ik heb jaren gewerkt in Milaan en op mijn verdiensten werden belastingen en contributi ingehouden. Daarvoor had je ook een speciale aangifte als ik me niet vergis. Maar het kan zijn dat dat nu anders is geworden, ik heb me er al tien jaar niet echt mee bezig gehouden.

• Maarten

Hoi Timbert,

Dus eigenlijk ben je het wel met me eens! bij de INPS kan je “ OOK” de “AOW” aanvragen! en de INPS is niet de AOW. Die INPS bijdragen die je betaalt,(of ingehouden wordt)worden gebruikt om diverse uitkeringen mee te betalen aan een ieder die er recht op heeft dus die worden niet specifiek gebruikt voor alleen voor diegene die betaalt “gespaard” heeft, op zich niet veel anders dan in NL. Ook als je nog nooit 1 dag gewerkt hebt heb je recht op een (kleine) oudere bijdrage zoals Marieke eerder melde.

Toevallig was ik gisteren nog op het INPS kantoor in Cagliari ( voor heel wat anders de AOW, want dat duurt nog wel even bij mij ;) maar toen ik zag dat er nog ongeveer 100 wachtenden voor mij waren ben ik maar weer weggegaan, maandag maar weer eens proberen!

ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet precies weet hoe het zit met de opbouw zoals Suzanna haar vraag begon. En wat voor NL'se rekening komt en voor IT'se of dat uberhaupt aan de orde is? tegen die tijd dat ik er aan toe ben zal ik me er eens in gaan verdiepen! Ik weet zeker dat er op het Italieforum enkele leden regelmatig voorbij komen die jou vraag (Suzanna) redelijk precies kunnen beantwoorden.

Gr. Maarten

• tkriek

Hoi Maarten

INPS is inderdaad niet AOW, maar de instantie zoals de SVB. De AOW heet in Italie gewoon pensione (di anzianita). Zodra je je laat uitschrijven uit Nederland bouw je geen jaren meer op voor je AOW, maar wel voor je Italiaans pensioen. Aangezien de meeste landen geen vergelijkbaar systeem hebben wordt altijd aangeraden vrijwillig bij te dragen aan de Nederlandse AOW, maar dat lijkt me in het geval van Italie niet echt nodig. Daar heb je meer problemen als je werkeloos wordt. Het italiaanse pensioen is geen vetpot, maar dat is de AOW in Nederland ook niet echt.

Zijn ze trouwens nog niet verder gekomen met virtualisering van de loketten? Of is dat nog niet in het vooruitzicht gesteld….bisogna avere molta pazienza. Succes dus met je wachtrij…

• Suzanna

Dus als ik het goed begrijp, op het moment dat je naar Italie verhuist heb je daar recht op de resterende jaren AOW.

En als je in Nederland doorspaart met je AOW, heb je er in Italie dan ook nog recht op de resterende jaren dat je daar verblijft of wordt dat weer in mindering gebracht.

Wat betreft de wachtrijen op de postkantoren. denk dat het voorlopig nog wel zo zal blijven. Helaas

Suzanna