Voorbereiding Sardinie reis met caravan

• Rob

Wij willen half april vanuit Nederland met auto en caravan, zonder haast, naar Livorno rijden en van daaruit overvaren naar Sardinie. Onze hond(je) teckel gaat ook mee.Het is onze eerste keer dat we Sardinie bezoeken en willen er een week of vier op verschillende plaatsen (campings) blijven. Op de terug reis willen we Toscane nog voor een week of twee aandoen. Zijn er bezoekers van dit forum die ons kunnen voorzien van tips, we zijn geinteresseerd in:

1) Aantrekkelijke route's met evt. camping tips vanuit Nederland naar Livorno. 2) Welke Ferry maatschappij, en overtocht overdag of s'nachts, heeft de voorkeur voor auto met caravan en hond. 3) Bij een verblijf van ongeveer 4 weken welke delen van het eiland moeten we dan gaan bekijken. 4) Welk weer kun je doorgaans verwachten van de derde week van april tot half mei. 5) Verder alle tips die het verblijf en de reis aangenaam kunnen maken, we houden van natuur, cultuur, strand, leuke haventjes en plaatsen, wandelen.

• tkriek

Hi Rob,

hier wat tips die je op weg kunnen helpen:

1. De snelste route is via Duitsland en Zwitserland en dan zou je in het Zwarte Woud kunnen overblijven, een camping in Zwitserland, in Toscane voor je de oversteek maakt

2. de beste ervaringen geven Sardinia Ferries en Moby Lines, Livorno-Olbia

3. Moeten is teveel gezegd, maar er is zoveel te zien en te doen. Je kunt vanuit Olbia mijns inziens gerust langs de oostkust naar het zuiden, dat is een prachtige route om te doen. Vanaf Cagliari kan je afhankelijk van de tijd nog verder naar Pula en Capo Spartivento, of via het binnenland weer naar het noorden (Barbagia, Nuoro). Een alternatief is via het noorden (Costa Smeralda) en Tempio Pausania en dan naar Alghero, via Bosa weer naar het binneland naar Olbia. Let wel, de Costa Smeralda is wat duurder in prijzen voor overnachten en eten.

4. Het weer is over het algemeen goed, maar garantie tot aan de deur. Ik heb nooit slecht weer gehad in die periode. Het kan nog wel eens waaien, de stranden zijn dan ook niet overbevolkt.

5. Voor tips kan je ook op mijn site kijken, maar er zijn ook genoeg andere tips te bedenken. Vanuit Cala Gonone kan je naar de grotten van Tiscali, de Gola Goroppu, de Supramonte. Er zijn ook een aantal bezienswaardigheden, zoals rond Dorgali. Als je een route uitstippelt kan je op Wikimapia of Google Earth heel wat interessante plekken bekijken die je dan kunt gaan zien.

Hier laat ik het even bij, maar als je meer tips wilt neem dan gerust contact op

• Rob

Timbert,

In eerste instantie bedankt voor je reactie. Ik heb ook je site bekeken en daar kan ik ook nog het nodige opdoen.

Echter, je geeft als suggestie de weg langs de oostkust naar het zuiden. Is deze weg geschikt om met een auto met caravan te berijden?

Ik lees n.l. nogal alarmerende berichten over de wegen, buiten de snelwegen, die voor een auto met caravan niet geschikt zouden zijn, danwel afgeraden worden.

groetjes,

Rob

• tkriek

Hi Rob,

snelwegen zal je op Sardinië niet zo snel vinden. Meestal zijn de strade statali (ss) goed begaanbaar, ook met een caravan. Een van de belangrijke wegen van zuid naar noord loopt langs de oostkust. Van Olbia naar Siniscola is het een autoweg, vanaf Siniscola tot aan Dorgali (de 125) redelijk te doen, daarna wordt het bochtiger. Je moet rekenen op lagere gemiddelde snelheden die je kan halen, maar gewoon rustig aan rijden dan is er niets aan de hand (laat je vooral niet opjagen). De infrastructuur is in de laatste decennia aanzienlijk verbeterd, er wordt veel geinvesteerd om toeristen aan te trekken.

De provinciale wegen is een ander verhaal, dat kan nog wel eens verschillen en soms niet geweldig zijn om op te rijden met een caravan. Het is heel erg afhankelijk van de onderhoudsstaat. We zijn na de Giro d'Italia op Sardinië geweest en toen waren er redelijk wat verbeteringen aangebracht waar de Giro langs was geweest. Als je uitstapjes maakt, neem ik aan zonder caravan, dan zijn die wegen ook prima te rijden al zijn ze wat smal soms.

• Laura B

Hoi Rob,

Aan de informatie van Timbert hoef ik niets meer toe te voegen. Altijd zeer goed en betrouwbaar (tu)

Maar ik las dat er een hondje meegaat. Ook wij nemen altijd de hond mee en vinden de Corsica-Sardegna ferries het prettigste. Dit omdat de hond mee mag in de cabine. Je krijgt een laken extra om op de grond te leggen voor de hond zodat de vloerbedekking niet vuil wordt. Super! Dit is de enigste ferry die hondvriendelijk is en waar je in het restaurant gewoon welkom ben.

grtjes en veel plezier