Oktober 2009, Alghero of omgeving

• Sander

Hoi,

Ik zit te spitten om een familievakantie te organiseren voor de herfstvakantie van 2009. Op dit moment lijkt de omgeving van Alghero mij het mooist, vanwege de spectaculair mooie stranden in het noorden (omg. Stintino, ik heb op dit prikbord gelezen dat het zeewater in oktober nog aardig warm is) en omdat het op zichzelf ook een leuke plaats is voor als het weer wat minder warm is. De familie bestaat uit 4 volwassen koppels en 1 baby van (dan) 5 maanden.

We wonen allemaal in de randstad. Ryan Air heeft een mooie mogelijkheid voor tickets vanaf NRN - Weeze, maar daar komt nu een prijs uit van 220 Euro retour p.p. Dat moet toch nog wel wat scherper kunnen, zo lang vooruit, zeker als je met een prijsvechter vliegt vanaf een kleine luchthaven? Of is het gunstiger nog even te wachten of toch vanaf een andere luchthaven of met een andere maatschappij te gaan vliegen? Overigens: hoe boek je een ticket voor een kind dat nog niet geboren is? Naam en geslacht zijn nog onbekend tot ongeveer mei 2009… ;-)

Wij willen graag met z'n allen in een mooie villa met privé zwembad. Ik heb al een paar opties gevonden via internet, maar tips zijn uiteraard welkom. Minimum eisen zijn 4 slaapkamers, 3 of 4 badkamers, een flinke keuken/eettafel (liefst ook buiten) en zeezicht zou mooi zijn, misschien is het verstandig in dat jaargetijde een beschutte tuin te hebben?

Qua autohuur heb ik bij andere bestemmingen goede ervaringen met Holiday Cars. Ze zijn nooit duur en je kunt het eigen risico volledig afkopen. Het zou wel leuk zijn als we die nieuwe Fiat 500's kunnen huren, een stuk of 3. Ook hierover zijn tips natuurlijk welkom…

Wie helpt?

Alvast dank,

Sander

• gianfranco

Hallo Sander,

wat betreft RyanAir zou ik nog niet boeken maar regelmatig kijken en dan je slag slaan. Je kan vanaf Weeze, Bremen en Brussel vliegen op Alghero. Misschien is Frankfurt Hahn ook nog een optie. Als je het regelmatig in de gaten houdt weet ik zeker dat je veel goedkoper kan vliegen en ik denk dat je zelfs wel tot mei kan wachten met boeken.

Groet,

Gianfranco

• Sander

Hoi Gianfranco,

Bedankt voor je tips. Welke airline vliegt vanaf Brussel naar Alghero?

Groet,

Sander

• Sander

Sorry, je bedoelt vast Brussel Charleroi en dus gewoon ook RyanAir…

• Silvester

Hallo Sander,

Het zal niet meevallen om een villa te vinden met 4 slaapkamers en 3 of 4 badkamers. Wat betreft het zwembad moet je er opletten dat in oktober het zwembad zomaar leeg kan staan omdat in oktober het seizoen voor de eigenaar van de villa dan al bijna voorbij is.

In plaats van een villa zou je ook eens kunnen kijken naar een agriturismo. Een agriturismo is de benaming voor een vakantieverblijf op een landgoed of boerderij vaak midden in een wijngaard of de graanvelden. Sommige hebben zelfs ook een zwembad en je proeft daar een beetje la dolce vita. De keuken is vaak typisch Sardijns omdat zij producten gebruiken die zij zelf verbouwen of lokaal inkopen. Als je wil kan ik je er wel bij helpen een geschikte lokatie te vinden omdat ik zelf in het noorden van Sardinië woon. Kijk maar eens op www.sardotravel.nl onder agriturismo. Daar staat volgens mij wel een geschikte agriturismo met zwembad. Daar vandaan kan je makkelijk de vele mooie stranden bezoeken van de noordkust van Sardinië. Aan die kant is het zeewater net even iets warmer als aan de kant van Alghero. In oktober is dat wel lekker.

Saluti da bella Sardegna

Silvester

• Sander

Hoi Silvester,

Bedankt voor je tips. Toch hebben we al minimaal 1 villa gevonden die aan de eisen voldoet in de buurt van Alghero en waar bij staat dat het zwembad tot en met oktober open is. Wel is het goed om te weten dat het zeewater aan de noordkant wat warmer is.

Ik had zelf ook al aan een agriturismo gedacht, maar ik denk dat onze familie het toch wel fijn vindt om helemaal privé te zitten.

Groet,

Sander

• Sander

Beste allemaal,

Bedankt voor de tips, we hebben een mooie villa gevonden en geboekt - althans via Internet ziet het er allemaal prachtig uit :-)

Inmiddels hebben we besloten nog maar even te wachten met de boeking van RyanAir, want nu staan er nog helemaal niet zulke gunstige tarieven op voor de week dat wij gaan en van jullie kregen we dat advies ook al. TuiFly vliegt op Cagliari en als ik het goed gezien heb is Cagliari - Alghero ruim 3 uur rijden en daar komt de rit van ons huis naar Keulen/Bonn nog bij. Dat wordt toch wat te gortig. Transavia vliegt in oktober niet (meer) naar Olbia en ook Olbia is een stuk verder van onze vakantiewoning af (hoewel daar tegenover staat dat we dan niet meer van de Randstad naar Weeze hoeven te rijden).

Hoewel dus nog even wachten op betere tarieven, heb ik al wel wat vragen omtrent de bagagetarieven van RyanAir. Ik heb al zitten zoeken naar een emailadres om met RyanAir te communiceren maar helaas, dat is niet de bedoeling. Wat mij niet duidelijk is, is het volgende:

* Je moet voor elke ingecheckte tas apart betalen, 10 Euro per enkele reis, en als je tassen incheckt móet je ook aan de incheckbalie inchecken, wat ook nog 5 Euro p.p. per enkele reis kost (ik moet wel zeggen dat dit soort verborgen kosten het plaatje behoorlijk vertroebelen). Maar wat mag je nu eigenlijk gratis aan handbagage meenemen de cabine in (afmetingen en gewicht), per persoon?? Dit staat nérgens vermeld… of ik kan niet zoeken, dat kan ook.

* Er staat dat elke passagier maximaal 3 tassen mag inchecken met een maximum van 15kg. Je betaalt per tas. Ik mag toch hopen dat élke tas dan 15kg mag wegen??? Of mag het totaalgewicht niet meer dan 15kg zijn, dus 5kg per tas? In dat laatste geval wordt het wel heel krap en erg duur!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, volgens mij bevinden er zich wel wat vaste RyanAir klanten onder jullie ;-)

Bedankt!

Sander

• Silvester

Hallo Sander,

Ik zou zeker niet op Cagliari vliegen, behalve als het financieel heel erg aantrekkelijk is. Vanaf Weeze maar ook van Brussel is het mogelijk om naar Alghero te vliegen. Alleen weet ik niet of dat laatste ook kan in oktober 2009. Hahn (Frankfurt) kan ook maar is bijna vijf uur rijden. Weeze is wel heel goed aan te rijden vanaf de randstad. Vanaf Rotterdam is het ruim anderhalf uur rijden, zonder files uiteraard. Ook parkeren kan tegen een redelijk tarief (ca. 35 Euro per week). Het is een kleine luchthaven en zeer relaxed.

Wat betreft de koffers moet je met het volgende rekening houden. Per persoon mag je 10 kilo handbagage meenemen, gratis. Daarnaast betaal je 30 Euro voor één koffer. Je moet je afvragen of je niet genoeg hebt aan 2 stuks handbagage en 1 koffer per 2 personen. Als je geen koffer hebt en alleen handbagage kan je ook online inchecken. Dat scheelt ook weer 10 Euro. Let overigens wel op de afmetingen van de handbagage en de kilo's van de koffers. Ze zijn erg streng hierin en een paar kilo te veel kost al gauw 15 Euro per kilo extra. (lees ook: http://www.ryanair.com/site/NL/conditions.php?pos=MYFLIGHT ).

Vergeet niet het vinkje van de reisverzekering weg te halen als je reeds een verzekering hebt. Zonde van de 14,50 Euro die je er voor moet betalen.

Kortom als je goed oplet, kan je hier en daar wat besparen. Nu nog wachten op het juiste moment van boeken. Ik weet bijna zeker dat het stukken lager kan dan de 89,99 Euro waar die nu voor staat. Gewoon elke dag even kijken.

Wat betreft het huren van een auto krijg je via Ryanair bij Herz volgens mij 10% korting maar als je kijkt bij http://www.aeroportodialghero.it/aeroporto/noleggio_en.asp zie je alle verhuurmaatschappijen welke op Alghero zijn gevestigd.

Saluti da bella Sardegna

Silvester

http://www.sardotravel.nl

• Gianfranco

Hoi Sander,

je moet gewoon wachten met boeken want er komt dan vast wel een goede prijs.

Kijk ook regelmatig even naar Bremen-Alghero was dit jaar in oktober ook goedkoper dan Dusseldorf. Er staan op dit moment nog geen vluchten op maar die komen in de loop van het volgende jaar wel.

Je hebt tijd zat dus ik zou echt even wachten met boeken.

Groet,

Gianfranco

• Sander

Hoi Silvester,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!! Erg fijn.

> Vanaf Weeze maar ook

> van Brussel is het mogelijk om naar Alghero te vliegen.

> Alleen weet ik niet of dat laatste ook kan in oktober 2009.

Ik krijg nu in ieder geval bij het invullen van onze vluchtdata en vertrekluchthaven Brussel de boodschap dat er geen vluchten zijn. Daar komt echter nog bij dat ik er al 1x eerder in gestonken ben om te denken dat Brussel Brussel is, maar Charleroi (waar RyanAir éigenlijk vanaf vertrekt) ligt nog een héél eind verder! Wat dat betreft is Weeze dus een stuk beter, zoals je zelf ook al aangaf, en volgens mij ook een stuk minder filegevoelig. Ik hou gewoon de tarieven vanaf Weeze in de gaten, en zodra ze wel aantrekkelijk worden, sla ik toe.

> Wat betreft de koffers moet je met het volgende rekening

> houden. Per persoon mag je 10 kilo handbagage meenemen,

> gratis.

OK, ik zie nu ook staan: max. 55x40x20cm als afmetingen voor de handbagage. Volgens mij zijn dat de afmetingen van die standaard trolleykoffertjes (en die hebben wij ook en daar kan je inderdaad ongeveer 10kg in kwijt).

> Daarnaast betaal je 30 Euro voor één koffer.

Dat is dus 10 Euro (enkele reis) per koffer en 5 Euro (enkele reis) omdat je, als je een koffer hebt, verplicht bent aan de balie in te checken, toch? Retour komt dat inderdaad neer op 30 Euro, een tweede koffer zou dan 20 Euro kosten (retour).

> Je moet je afvragen of je niet genoeg hebt aan 2 stuks handbagage en

> 1 koffer per 2 personen. Als je geen koffer hebt en alleen

> handbagage kan je ook online inchecken. Dat scheelt ook weer

> 10 Euro. Let overigens wel op de afmetingen van de handbagage

> en de kilo's van de koffers. Ze zijn erg streng hierin en een

> paar kilo te veel kost al gauw 15 Euro per kilo extra. (lees

> ook: http://www.ryanair.com/site/NL/conditions.php?pos=MYFLIGHT ).

Bedankt voor de nuttige tips. Nu weet ik alleen nog steeds niet helemaal zeker of die ene koffer 15kg mag wegen, maar aangezien je een tip geeft over 1 koffer per 2 personen, ga ik daar maar wel even vanuit ;-)

> Vergeet niet het vinkje van de reisverzekering weg te halen

> als je reeds een verzekering hebt. Zonde van de 14,50 Euro

> die je er voor moet betalen.

Klopt, beetje geniepig dat dat standaard aan staat trouwens. Wat ik me nog even af vroeg: wat is jullie ervaring met dat instappen met prioriteit? Heeft dat meerwaarde? We hebben een paar behoorlijke lange kerels in ons gezelschap en ook een stel met een baby. Die zitten natuurlijk graag bij de nooduitgang. Echter, als iedereen het vinkje ‘instappen met prio’ aan laat staan, dan is het nut weg, lijkt me…? Want dan heeft iedereen weer dezelfde prioriteit. Hoeveel kans heb je op een nooduitgangstoel als je betaalt voor instappen met prioriteit?

> Kortom als je goed oplet, kan je hier en daar wat besparen.

> Nu nog wachten op het juiste moment van boeken. Ik weet bijna

> zeker dat het stukken lager kan dan de 89,99 Euro waar die nu

> voor staat. Gewoon elke dag even kijken.

Ik hou het strak in de gaten ;-)

> Wat betreft het huren van een auto krijg je via Ryanair bij

> Herz volgens mij 10% korting maar als je kijkt bij

> http://www.aeroportodialghero.it/aeroporto/noleggio_en.asp

> zie je alle verhuurmaatschappijen welke op Alghero zijn

> gevestigd.

Bedankt. Ik heb zelf ook hele goede ervaringen bij holidaycars.nl en die zijn nog goedkoper dan Hertz/RyanAir (incl. korting). Bovendien kan je bij holidaycars voor een heel laag bedrag (2,50 Euro per dag) alle risico's afkopen. Ze hebben ook Alghero airport in hun boekingssysteem staan. Heb jij ooit eerder van ze gehoord? We hebben ze al op verschillende reisbestemmingen gebruikt, zelfs in Zuid-Afrika.

Hoe is het weer nu bij jullie? Vanmorgen was hier op de radio dat het nog nooit zo hard geregend heeft in Italië en dat men vreest dat in Rome de straten rond de Tiber blank komen te staan vanmiddag.

Groet en bedankt voor je uitgebreide toelichting,

Sander