Het ligt er erg aan waar je bent, ( wat prijzen betreft dan) aan de Costa Smeralda betaal je al snel 2 tot 3 euro voor een capuccino. Hier bij ons in het dorp kost een capuccino niet meer dan 1,00 euro ( vaak nog minder)
Wat betreft prijzen in de restaurants idem dito. Er zijn exclusieve gedeeltes in Sardine waar je simpelweg meer betaalt dan in de normale gebieden.
In sommige gebieden leeft men van de toeristen, en ja in de vakantieperiode worden de prijzen in sommige restaurants wel eens een beetje opgevoerd, maar of je nu kan zeggen dat de toeristen afgezet worden? nee dat denk ik niet. Als ik met mijn gezin bijvoorbeeld in Pula ( redelijk vakantiedorp) naar een pizzeria ga ben ik voor 5 personen vaak niet meer kwijt dan 60.00 euro. en dan zit je ook nog prachtig op een mooie binnenplaats.
Ga eens eten bij een agriturismo of een typisch Sardijns restaurant. vaak kan je daar voor rond de 35 euro pp, fantastisch eten inclusief wijn, water en Mirto!! je krijgt dan 3 tot 4 gangen en eet werkelijk fantastisch.
Wat betreft de onvriendelijke mensen???? heb ik nog nooit gehoord, en ik woon hier toch al weer bijna 5 jaar.
wel is het zo dat er maar weinig engels spreken, dat geeft wel eens een beetje wrijving. zeker als er toeristen komen die vinden dat zij overal engels moeten kunnen praten. Je bent in Italie probeer in ieder geval een aantal Italiaans te leren zodat je in ieder geval kan groeten, bestellen en bedanken. dan heb je de grootse (taal)problemen al overwonnen. Verder veel met handen en voeten communiceren maar vooral met een glimlach, dan komt het vast wel goed.
Groet vanaf een zonnig Sardinie