is Sardinië duur?

• Roely

Dit jaar gaan we voor het eerst naar Sardinië.

Op het prikbord las ik een akelig verhaal over gigantische bedragen die je voor eten en drinken in restaurants moet betalen en ook dat toeristen zo afgezet worden en dat de

mensen op Sardinië zo onvriendelijk zijn.

Hebben mensen hier ervaring mee?

Over het algemeen zijn onze ervaringen met Italianen erg positief, maar we kennen tot dusver alleen het vasteland.

• Maarten

Het ligt er erg aan waar je bent, ( wat prijzen betreft dan) aan de Costa Smeralda betaal je al snel 2 tot 3 euro voor een capuccino. Hier bij ons in het dorp kost een capuccino niet meer dan 1,00 euro ( vaak nog minder)

Wat betreft prijzen in de restaurants idem dito. Er zijn exclusieve gedeeltes in Sardine waar je simpelweg meer betaalt dan in de normale gebieden.

In sommige gebieden leeft men van de toeristen, en ja in de vakantieperiode worden de prijzen in sommige restaurants wel eens een beetje opgevoerd, maar of je nu kan zeggen dat de toeristen afgezet worden? nee dat denk ik niet. Als ik met mijn gezin bijvoorbeeld in Pula ( redelijk vakantiedorp) naar een pizzeria ga ben ik voor 5 personen vaak niet meer kwijt dan 60.00 euro. en dan zit je ook nog prachtig op een mooie binnenplaats.

Ga eens eten bij een agriturismo of een typisch Sardijns restaurant. vaak kan je daar voor rond de 35 euro pp, fantastisch eten inclusief wijn, water en Mirto!! je krijgt dan 3 tot 4 gangen en eet werkelijk fantastisch.

Wat betreft de onvriendelijke mensen???? heb ik nog nooit gehoord, en ik woon hier toch al weer bijna 5 jaar.

wel is het zo dat er maar weinig engels spreken, dat geeft wel eens een beetje wrijving. zeker als er toeristen komen die vinden dat zij overal engels moeten kunnen praten. Je bent in Italie probeer in ieder geval een aantal Italiaans te leren zodat je in ieder geval kan groeten, bestellen en bedanken. dan heb je de grootse (taal)problemen al overwonnen. Verder veel met handen en voeten communiceren maar vooral met een glimlach, dan komt het vast wel goed.

Groet vanaf een zonnig Sardinie

• Italie2go

Nee, joh! Hoeft helemaal niet zo duur te zijn! Bijv. een 4 persoons appartement in Noord Sardinie voor 200euro in het laagseizoen en 350euro middenseizoen. Prima te doen, toch? Heb je nog uitzicht op zee ook!

http://www.italie2go.nl/objDetail/104/1/Sardegna-Appartement-Zee/

• tkriek

Roely

Sardijnen zijn uit principe gastvrij, het ligt in hun cultuur. Natuurlijk zijn er Sardijnen die niet positief zijn over het toerisme, maar dat vind je overal. De meer toeristische gebieden zijn zeker duurder, Costa Smeralda en Costa Rei bijvoorbeeld, maar even naar het binnenland of in het westen of zuiden valt dat heel erg mee. Hoogseizoen is natuurlijk duur, september en mei daarentegen al veel goedkoper. Je moet gewoon goed rondkijken en de prijzen vergelijken. Het is ook zo dat sommige restaurants er zijn voor de toeristen, die vermijd ik dan ook het liefst. Een onooglijk restaurantje kan soms veel gezelliger zijn en lekkerder eten hebben. Je moet gewoon ter plekke rondkijken en vragen en als je een leuk restaurantje ziet gewoon naar binnen stappen, of de kaart buiten bekijken (alle restaurants zijn verplicht menu en prijzen te tonen). Het is ook zo dat in de zomer de bevolking op het eiland verdriedubbelt, als het niet meer is, en dat veel seizoensgelegenheden door niet-Sardijnen gerund worden, zeker in de aantrekkelijke toeristische gebieden. Sommigen houden er in noord-Italië een ijssalon op na en in de zomer zitten ze in het zuiden.

• Geert

Hallo Maarten ,mag ik zo vrij zijn ?

Als ik zo lees ben je aardig bekend op Sardienie.

Mag ik je iets vragen?

Wij hebben een vlucht geboekt voor 21 Febr. a.s. voor een bezoek aan Sardinie voor een week in een Hotelletje o.i.d.

We zijn heel benieuwd naar Sardinie en hebben al het een en ander gelezen.

We komen aan in Alghero, kan je zo aangeven wat voor “beginners”nu de beste streek is van waaruit we het eiland kunnen verkennen.

Is dat het weste , noorden of het oosten

We willen ook niet zo graag , honderden km van het vliegveld afzitten

We willen ook met de groene trein een tochtje maken b.v.

Ik hoop dat ik niet te veel vraag.

Groet en tot horens.

Geert en Wies

Abbekerk

.

• Simon

Alghero is een mooie streek, maar het zal er nu in februari stil zijn. Ook de groene trein ( Trenini Verde ) rijdt nog niet

• Maarten

Geert en Wies,

Sorry voor mijn late reactie! ik kijk niet (meer) dagelijks op dit prikbord vandaar.

Wij wonen al weer ruim 5 jaar op Sardinie en hebben inderdaad een aardige kijk op de mogelijkheden hier. Jullie komen aan op Alghero en wij wonen en werken met name in het zuiden van Sardinie. wat betreft mogelijkheden hier zou ik je wat makkelijker kunnen helpen. kijk eens op www.doensardinie.com wellicht dat dit jullie nog wat verder helpt.

wil je meer info je kunt me altijd prive mailen.

Groeten vanaf een regenachtig Sardinie. grrrrrrrrrr…..

• Roely

Dag Maarten,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Leuk dat jij inmiddels een beetje Sardijns bent geworden.

Ik ga in mei twee weken naar Sardinië, alles is al geboekt, vlucht, verblijf en huurauto.

We gaan naar Bari Sardo, misschien heb je leuke tips voor dat gebied?? Wat is absoluut de moeite waard om te zien/doen?

Een reactie wordt heel erg op prijs gesteld, want tips van locals zijn altijd het leukst.

Roely

• Maarten

Dag Roely,

Wat betreft de omgeving van Bari Sardo kan ik je weinig tips geven, ik ken dat gebied niet zo heel goed. Wij wonen vlakbij Cagliari maar dan juist de ander kant op. wat ik wel weet is dat het er erg mooi is maar ja dat is het eigenlijk overal hier op Sardinie. 2 mei is er een lokaal feest met streek produkten,demonstraties, markt etc. etc mischien zijn jullie er dan al! houd er wel rekening dat er nog niet alles geopend is. als je niet erg tegen een lange maar mooie autorit opziet zou ik zeker Cagliari bezoeken wat je maar wenst je kan hier musea bezoeken, moioie stadswandeling maken door het oude historische gedeelte, vele kerken bezoeken of gewoon lekker shoppen ( tussen 13:00 en 16:30 zijn de winkels gesloten) maar ook de haven of het strand van Poetto zijn leuk om te zien. alvast een fijne vakantie gewenst.

gr. Maarten

www.sardaholiday.com

• Erna

Hallo Roelie,

Nou ik kan je verzekeren dat Sardinië zeker niet duurder is dan andere landen. Als je een beetje uitkijkt waar je bent en waar je heen gaat, is het zelfs veeeeel goedkoper.Wij komen al meer dan 30 jaar op het prachtige eiland en weten wel een beetje de weg. De grootste uitgave is meestal de overtocht met de boot. Of je kunt een goedkope vlucht nemen. Ook in nederland en andere landen ben je in de toeristische steden en plaatsen veel meer kwijt. Zoals maarten ook al zei, ga eten en drinken waar de italianen ook heen gaan; vooral in de dorpen eet je meestal goed en zeer goedkoop.

Als je op Alghero vliegt, en niet te ver wilt rijden ( als je op Sardinië iets wilt zien, moet je inderdaad vaak wel kilometers maken ) zou je de kustroute naar Bosa of Bosa Marina ( een van de mooiste stranden )eens moeten proberen. +/- 70 km. Neem dan vooral je zwemkleding mee. In Bosa en Bosa marino huur je ook voordelige huisjes en appartementen. In ( eigenlijk even buiten Alghero ) kun je ook de Grotte di nettuno bezoeken. Deze grotten zijn vanaf Alghero stad ook per boot te bereiken. Zeer de moeite waard. Iets verder in boven Nuoro stad heb je de Monte Orto Bene. Mooi om te rijdenen van bovenaf een mooi panorama over Nuoro.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Veel plezier en groetjes, Erna