Is mijn afwijkende slaapritme door nachtdiensten ongezond?

Ik werk nu ruim 2 jaar als vaste nachtdienst in de zorg, werk 5 nachten op en 9 af. Mijn werk bevalt me uitstekend en heb totaal geen moeite om wakker te blijven ' s nachts. Het enige wat vaak problemen gaf was het omschakelen naar het normale ritme. Gezien het feit dat ik weinig sociale verplichtingen heb, heb ik zo'n 3 maanden geleden besloten om mijn dag/nachtritme wat aan te passen. Op mijn vrije dagen ga ik om 3.00 uur naar bed en val dan meestal rond 4.00 uur in slaap. Ik slaap dan door tot 12.00 / 12.30 uur. Ik moet zeggen dat ik nu geen last meer heb van de omschakelingen en eigenlijk bevalt het ritme me prima. Onlangs ben ik bij een osas verpleegkundige geweest voor controle, want ik gebruik nu sinds een half jaar een cpap apparaat tegen de slaapapneu. Zij kon digitaal het apparaat uitlezen en was duidelijk not amused bij het aflezen van mijn slaapritme. Mijn waardes waren trouwens wel prima in orde, maar zij beweerde dat mijn slaapritme ongezond zou zijn. Klopt dit? Ik heb hier best wel mijn twijfels over, omdat ik me juist heel goed hierbij voel.

3 jaar geleden
2K
Pieterke
3 jaar geleden
Ik denk dat het het beste is als jij doet waar je je goed bij voelt, temeer daar je waardes goed zijn. Wat die verpleegkundige zegt geldt voor de meeste mensen maar niet iedereen is het zelfde. Dus doe het gewoon zoals jou het het beste bevalt..
Amadea
3 jaar geleden
Weet zij wel dat jij zoveel nachtdiensten draait? Zo niet, dan is het goed om dit door te geven. Want dat maakt het hele verschil.

Antwoorden (2)

Op lange termijn kan het schadelijk zijn; zeker in combinatie met de slaapapneu. Echt goed uitrusten is er dan niet bij. Dit kan leiden tot prikkelbaarheid en verandering van stemming.
Het enige wat je kunt doen is een strak schema aanhouden (voor zover mogelijk) en discipline.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De gevolgen van een verstoord slaap-waakritme zijn divers: van stemmingsproblemen en concentratieproblemen tot eetproblemen, een verstoorde biologische klok en psychiatrische aandoeningen.