Hallo Virgilio,
ik heb de discussie hier in de thread enigszins gevolgd zoals ook die op de vorige pagina over de keiharde tv. Ik wil alleen even kwijt dat ook ik van Sardijnse komaf ben en dat ook ik in NL ben geboren en opgegroeid en dat ook ik, ondanks dat ik nu al meer dan 10 jaar in Italie woon, me aan een aantal trekjes van de Italianen (beslist niet alleen van de Sardijnen hoor) danig kan irriteren maar daartegenover staat nu eenmaal dat het hun land is en zij er 12 maanden per jaar wonen en in feite geen verantwoording tegen mensen zoals jij hoeven af te leggen omdat het gewoon hun dagelijkse gangetje is. Je mag dan wel van sardijnse komaf zijn maar bent zoals allen die geemigreerd zijn of een 2e of zelfs 3e generatie zijn VERNEDERLANDST, d.w.z. dat je de goede kanten/zaken die je uit NL kent ook ook in Italie/Sardinie zou willen zien, maar helaas is daar nog altijd een hele grote kloof tussen die ook niet in de komende jaren al teveel minder zal worden.
Ik reis nogal veel en ben o.a. ook in China geweest waar de mensen gewoon op straat en zonder al teveel problemen goed de neus ophalen alvorens ze het kwakje op straat uitspugen. Dat vindt ik ook irritant maar het hoort nu eenmaal bij hun dagelijkse leven en dan moet ik me daar als gast aan aanpassen of niet ernaartoe gaan. Hetzelfde geldt voor de sardijnen die mogen zich voor mijn part zo gedragen zoals ze willen, ze zullen dat dan zelf wel merken of het in hun voordeel of niet is.
In zuidelijke landen is het nu eenmaal zo dat de mensen veel levendiger en uitbundiger zijn dan in NL en kinderen niet zoals bij jullie rustig aan een tafel blijven zitten en netjes hun eten opeten, maar hier rennen die om de tafel heen, en wint degene die het hardst schreeuwt terwijl de ouders net doen of ze niet bestaan en dat kan ook tot ver na middernacht duren totdat de kids doodmoe zijn. Ik zou zeggen wees een beetje meer sardijn/Italiaan en leef je leven want ook in NL is niet alles meer zo goed en mooi als we het altijd aan onze sardijnse en italiaanse vrienden en familie hebben verteld en jouw reakties zijn daar gewoon een duidelijk voorbeeld van.